Behøver hjælp med et spørgsmål. Jeg er i gang med at renovere et rum og har tilføjet et ekstra isolerings-/installationslag på 45mm. Indenfor dette ligger den sædvanlige dampspærre/plasten, derefter hovedisoleringen, set indefra og ud. Nu har jeg også sat en større dør ind, hvilket krævede en understøtning i form af en kraftig limtræsbjælke, som er 90mm tyk. Den sædvanlige isolering består af 90mm plade, så derfor vil jeg altså ikke have nogen isolering uden for denne, mere end asfaboard og en facadeplade på 20mm, som ligger mellem murstensfacaden og luftspalten.
Spørgsmålet er så, skal jeg have dampspærren direkte mod bjælken, derefter 45mm isolering-plywood-gips, så det bliver som resten? Alternativ 2 er at lægge plasten efter tillægsisoleringen, derefter plywood-gips? Nogen med viden?
Spørgsmålet er så, skal jeg have dampspærren direkte mod bjælken, derefter 45mm isolering-plywood-gips, så det bliver som resten? Alternativ 2 er at lægge plasten efter tillægsisoleringen, derefter plywood-gips? Nogen med viden?
Tag du første alternativ, fordi når man nu bygger med et installationslag, så kan du trække lidt rør uden at ødelægge dampspærren, samt at du ikke borer en masse gipsskruer igennem den, holder den så tæt som muligt.J Jasse64 sagde:Behøver hjælp med et spørgsmål. Jeg er ved at lave om på et rum og har lagt på en ekstra isolering/ installationslag på 45mm. Inden for dette ligger den ordinære dampspærre/plasten efterfulgt af hovedisoleringen, set indefra og ud. Nu har jeg også sat en større dørsektion ind, som krævede en veksling i form af en solid limtræsbjælke, som er 90mm tyk. Den ordinære isolering består af 90mm plade, så derfor kommer jeg altså ikke til at have nogen isolering udenfor denne udover asfaboard og en facadeskiva på 20mm, som ligger mellem murstensfacaden og luftspalten. Spørgsmålet bliver da, skal jeg have dampspærren direkte mod bjælken, derefter 45mm isolering-krydsfiner-gips, så det bliver ligesom det øvrige? Alternativ 2 er at lægge plasten efter tillægsisoleringen, derefter krydsfiner-gips? Er der nogen med viden?
Tackar, ja det är så den ligger nu men fortfarande öppet. Ville få lite tankar om detta innan jag gör färdigt då det är lätt ändrat.T Takläggare sagde:

Ser godt ud, også limtræsbjælken har en god isoleringsværdi, måske bare få plasten ind 90 grader mod den øvre 2"2" så får du plads med 45 mm isoleringen.J Jasse64 sagde:
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Jeg vil anbefale at have et tyndt lag isolering mellem bjælken og diffspærren, netop for at garantere, at plasten ikke skal ligge mod en kold overflade.
Klik her for at svare