Hej,
Måske vedrører mit spørgsmål mere håndværk, men jeg stiller det alligevel. Vi har en ældre støbejernssofa, hvor ribberne skal skiftes ud. De nye, som vi har købt, viser sig at være for korte, men er af fantastisk træ og faset, så de passer til selve fastgørelsespunkterne på sofaen. Jeg har en ekstra ribbe, hvilket betyder, at jeg kan skarve den yderste ribbe og så at sige flytte de øvrige et trin indad på sædet, hvilket ville gøre, at de passer i længden, da sofaens bredde indsnævres svagt ind mod ryggen.
Mit spørgsmål vedrører så, hvilken samling der er fornuftig at anvende. Ribben er 35x25 mm. Jeg kan placere samlingen over en støtte, ca. 20mm bred, som findes i midten af sofaen, og hvori alle ribber er tænkt at skulle skrues fast nedefra. Det, jeg søger, er altså både en stærk samling, men også en så usynlig som muligt. Har I nogle tanker?
Mvh og tak på forhånd/Erik
Måske vedrører mit spørgsmål mere håndværk, men jeg stiller det alligevel. Vi har en ældre støbejernssofa, hvor ribberne skal skiftes ud. De nye, som vi har købt, viser sig at være for korte, men er af fantastisk træ og faset, så de passer til selve fastgørelsespunkterne på sofaen. Jeg har en ekstra ribbe, hvilket betyder, at jeg kan skarve den yderste ribbe og så at sige flytte de øvrige et trin indad på sædet, hvilket ville gøre, at de passer i længden, da sofaens bredde indsnævres svagt ind mod ryggen.
Mit spørgsmål vedrører så, hvilken samling der er fornuftig at anvende. Ribben er 35x25 mm. Jeg kan placere samlingen over en støtte, ca. 20mm bred, som findes i midten af sofaen, og hvori alle ribber er tænkt at skulle skrues fast nedefra. Det, jeg søger, er altså både en stærk samling, men også en så usynlig som muligt. Har I nogle tanker?
Mvh og tak på forhånd/Erik
Hvordan skal det behandles efterfølgende? Med en snedlask er det ingen problemer med at gøre det stærkt, men afhængigt af lim og overfladebehandling kan samlingen blive et svagt punkt, når træet ældes.
Hej og tak for jeres svar. Ribben skal males hvid. Så hvis jeg spænder de to ribber sammen, som jeg skal samle til én, og saver et diagonalt snit som er 5x dimensionen, limer denne, sliber og maler, bør det blive godt? Med forbehold for min udførelse da.
Jeg vil jo skrue med kort træskrue nedefra i det stag, som sofaen har. Forstærkes eller svækkes fugen, hvis jeg sætter en dyvel vertikalt gennem fugen?
Jeg vil jo skrue med kort træskrue nedefra i det stag, som sofaen har. Forstærkes eller svækkes fugen, hvis jeg sætter en dyvel vertikalt gennem fugen?
Jeg har hørt ti gange tykkelsen som en tommelfingerregel for laskens længde, men det kan måske blive stærkt nok selv med fem gange. Men du skal ikke lime på savsnittet. Overfladen skal være høvlet eller slebet helt glat. Hvis du lægger klodser dækket med plastik på begge sider af lasket og presser med flere tvinger, så kan du få et godt presstryk over hele overfladen. Træpløkker vil svække, men det kan være en pointe at slå i et par stifter for at holde delene på plads, når du skruer tvingerne. Limer du med polyuretanlim, så tåler det fugt ret godt.
Når jeg uddannede mig til bådbygger brugte vi forskellige faktorer afhængigt af hvilken side af bordet det var. Et bord på en småbåd er typisk 20x100mm. Hvis vi sammenskar således at skråsammenføjningen kunne ses på 100mm siden, tog vi gange 100x 5-6, og hvis vi sammenskar således det skrå kunne ses på 20mm siden gange 20x 8-10.
Klik her for at svare