Jeg er ved at forberede mig på at sætte loftgips til loftet i garagen og har brug for lidt råd og tanker omkring hvilken retning det er bedst og nemmest at sætte loftgipset på. Situationen er som følger:
22 graders taghældning
Åbent op til kippen
1200mm cc på spær
hanebåndet/underarm består af en 70x45 regel, som der derefter er sømmet to stykker 95x28 på hver side af reglen (med fælles overkant).
Gipspladerne er allerede købt og er 2500x900x13 med forsænkninger langs langsiderne (til spartelremse).
Sektion ser ud som følger (cc for spredning er 300 for de første 7 nederste paneler, derefter bliver det lidt tættere for de øverste tre):
(Oprindeligt, og helt frem til for nylig har jeg tænkt at have liggende plader, dermed den underlige afstand på de øverste længder med spredning, hvor jeg havde tænkt at have en delt plade øverst)
Nu til mit dilemma, eftersom jeg har valgt at have åbent op til kippen, så skal jeg skære hak i gipspladerne for at komme rundt om underarmene, hvilket medfører en hel del pusleri. Som jeg ser det har jeg to alternativer:
Liggende plader der går langs med spredningen (billede set fra siden, grøn er gipsplader, mørkegrøn er gipspladesamlinger, og blå er sektion af underarmen for spær):
Med lidt held og dygtighed, så rammer samlingen mellem den første og anden plade præcis der hvor underarmen går ud i rummet. Dette vil gøre det ganske enkelt at skære ud til underarmen. Ulempen ved denne løsning er, at det generelt anbefales at sætte pladerne vinkelret på spredningen samt at der bliver mange kortender at skråne ned samt spartle.
Alternativ to er stående plader:
Eftersom jeg har købt plader der er 900 brede, så passer de ikke præcis med spærafstandene, og der bliver derfor ganske store hak som skal laves og også spartles igen. Fordelen er selvfølgelig, at pladerne går vinkelret mod spredningen samt at jeg ikke får nogle kortender at spartle da pladerne er 2500mm lange og afstand fra rem til kippen er 2530mm, dvs. de er 30mm for korte, men det burde kunne løses med en liste, enten nede ved remmen eller oppe ved kippen.
Så hvad bliver nemmest, køre på alternativ et, pusle med masser af kortender (skråne ned, sætte mellemstykker, papstruen og spartle) eller alternativ to hvor jeg skal arbejde en del med at fylde hullerne der bliver for udskæringen? Hvad ville du vælge?
Skal man have det enkelt og pænt uden at skulle montere en loftliste, så fører tværs over lægterne, køb en rulle metalbånd, en du bruger til at sammensætte gips med, den fungerer som et hulbånd med huller i midten, så du kan bøje den 90 grader, hvis du vil.
Denne monterer du også på overkanten af væggipsen, der møder loftgipsen, så de skrues i samme, da kan du gipse tæt, derefter påføre lidt malerfuge i vinklen, og så male loftet og væggen uden sprækker og uden loftliste. Metalbåndet kan du også bruge ved samlinger, loftet revner ikke på samme måde, som hvis du kun bruger træ, der ellers krymper lidt med tiden i tværsamlingerne.
Skal man have det enkelt og flot uden at skulle montere en loftliste, så kør tværs over lægterne, køb en rulle metalbånd, en du bruger til at sammensætte gips med, den er ligesom et hulbånd med huller i midten, så du kan bøje den 90 grader, hvis du vil.
Den monterer du også på den øverste kant af væggen gips, som møder loftgipsen, så de skrues i det samme, derefter kan du gipse tæt, så trække lidt akrylfuge i vinklen, derefter male loftet og væggen uden sprækker og uden loftliste. Metalbåndet kan du også bruge ved samlinger, loftet sprækker ikke på samme måde som hvis du kun bruger træ, der krymper lidt med tiden ellers i tværsamlingerne.
Tak for svaret, det her med metalbånd kendte jeg ikke til, det bliver helt klart det oppe i kip. Har stenvægge, så overgang væg til loft vil blive en blød fuge, f.eks. akrylfuge burde være nok til det.
Hvad siger du til denne løsning (hvis jeg fortolker det, du skriver, korrekt), pladerne vinkelret på lægterne og oppe i kip:
Hulbånd mellem de to lægter, så jeg fylder op med 3-4 cm gipsbiter, som udfylder det stykke, der mangler (pladerne er 2500mm, har brug for 2530mm). Derefter papirstrimmel og spartelmasse på det.
Tak for svaret, det her med pladebånd kendte jeg ikke til, bliver helt klart det oppe i kip. Har stenvægge, så overgang væg til tag kommer blive en blød fugemasse, f.eks. malerfugemasse burde være tilstrækkelig til det.
Hvad synes du om denne løsning (hvis jeg tolker det du skriver rigtigt), pladerne vinkelret mod lægten og oppe i kip:
[billede]
Hulbånd mellem de to lægter, så må jeg udfylde med 3-4 cm gipsstykker som udfylder den del der mangler (pladerne er 2500mm, har brug for 2530mm. Derefter papirstrimmel og spartelmasse på det.
Bliver godt, da holdes gipspladerne sammen af pladebåndet og bliver en enhed, så minimerer du revner, hulbånd eller pladevinkler bruger man også ved hjørner på huset, hvor mange får fold eller revner, på den måde undgår man at det skal ske. En rulle på 25 meter plejer at ligge omkring en 500 kr, men et must når du skal bygge uden lister i et træhus.
Blir bra, då hålls gipsskivorna ihop av plåtbandet och blir en enhet, då minimerar du sprickor, hålband eller plåtvinklar använder man även vid hörn på huset , där många får veck eller sprickor, på så sätt undviker man att det ska hända.
En rulle på 25 meter brukar ligga runt en 500 kr, men ett måste när du ska bygga utan taklister i ett trähus.
Hur brukar proffsen göra när de sätter denna plåt uppe i nock? Klippa till hela längden, bocka den och sedan fästa den temporärt med skruv som har försänkt skalle (så att gipsskivan hamnar jämt mot plåten/glesen)?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.