Hej,

Min kæreste og jeg skal hænge et 40 kg tungt skab op på en væg af gips. Ved nærmere undersøgelse finder vi ingen dybde på gipsen. Vi har boret et hul på 5 cm og stadig kun gips. Vi kan altså ikke bruge metalekspander, som vi havde tænkt.

Spørgsmål: Hvad skal vi bruge for plug, når gipsen er så tyk, at hulrumsekspander ikke kan bruges?

Tak på forhånd

Mattias

Fischer har plug, der virker som plug, når materialet modtager det, og som ekspander, hvis det havner i et hul, jeg har brugt dem, hvor vi har betonhulsten, fungerer der i hvert fald, jeg hængte køkkenskabene i sådan nogle. Kan ikke huske betegnelsen, købte mine på Bauhaus.

Sikrest at skrue op i reglar. Eller find ud af, hvad der er bagved gipsen, fx letbetonvæg. Så ville jeg nok vælge kem.

Et eller andet sted må der jo være en regel :) er skabet bredere end 40 cm burde mindst ét fastgørelsespunkt kunne sættes i en regel, hvilket er tilstrækkeligt, hvis I bruger en slags plug i de øvrige. Men efter at have læst det første indlæg igen tænker jeg, at I sandsynligvis har en letbetonvæg, jeg har aldrig stødt på en væg med over 50 mm gips. Dobbelgips er omkring halvdelen og mere end det i en bolig virker mærkeligt. Så det burde kunne lade sig gøre at bruge plug til letbeton, tror jeg.

Hej,
Tak for jeres svar. Vi har leget med tanken om, at det kunne være letbeton, men væggen er så utroligt nem at bore i, og støvet der kommer ud, er næsten hvidt i farven.
Lægterne må da være svære at finde, da mange instrumenter ikke kan finde lægter dybere end 15-25mm?

Mattias

Det lyder som om nogen allerede har været inde på det, unægtelig som hvis I har letbeton i væggen, har aldrig oplevet at man satte 4-5 lag gips på en væg (hvilket I så ville have hvis det er >50mm tykt).

Har du prøvet flere huller eller kun ét? Tænkte om det er sådan en pokkers held/uheld at du har formået at bore i en gammel istoppet reparation f.eks.?

Jeg ville undersøge væggen grundigt, så jeg vidste med sikkerhed, hvad det er for en type væg, om der er reglar man kan sigte efter osv., da 40kg alligevel er lidt vægt.

Vi skal snart bore de resterende huller og se, hvad der gemmer sig der. Men letbeton har vel en blå/sort farve, ikke hvid som vi ser?

Å vender tilbage snart med resultater fra prøveboringerne :)

Mattias

Senest redigeret:
Letbeton findes i de fleste farver (blå, hvid, sort, grå osv.).
Hvid eller lysgrå letbeton er meget almindelig.

Føl på borestøvet mellem fingrene. Letbeton er betydeligt hårdere og "skarpere" end gipsplade.

Regler sidder c/c 60, så fra et af hjørnerne skal I have reglen 60 cm ud osv., men jeg tror som sagt ikke, at I har nogle regler, men letbeton, vi har Siporex i vores hus, det er næsten muligt at trykke et søm i det med hånden. En del af vores køkkenskabe sidder i sådan noget med samme plug, som jeg skrev tidligere, uden problemer. Et tip er at bore hullet til pluggen med en bore, der er 1 mm mindre end anbefalet, så pluggen får kontakt med det omgivende materiale. Bedre at skulle slå med hammeren end at pluggen drejer med skruen.

Hej,
Det viste sig at være letbeton. Skabet sidder nu oppe og håber på at blive siddende på væggen :)

Tak alle for jeres råd!

Mattias

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.