E
Skal pudse op en gammel skorsten, hvor puds/mørtel slipper efter årtier af fugt og andet. Har læst mig til, at man skal bruge den samme mørtel som før, da den ellers kan sprække, krympe forskelligt osv. Hvad tror vi, det er for en mørtel, der er blevet brugt?

• Billede af gammel, skadet murpuds eller mørtel i grå nuancer med strukturer fra en murstabel, potentielt fra en murstock.
  • Gammel murværk med synlige røde mursten og grå puds, hvor pudsen er ved at smuldre af. Diskussion om at bruge originalt mørtel til reparation.
  • Et stykke gammelt mørtel ligger på et træbord.
Svært at sige, synes nok den nederste del ser ud som noget cementbaseret.
Hvornår tror vi, at pudset er fra? Det kan jo give en ledetråd.
Men du kan lave en test
Lerbrug opløses i vand
Kalkbrug opløses i eddike
Og hvis der er en del tilbage i eddiken efter en dag eller 2, så er det i hvert fald blandet med cement.
K/C brug eller hårdere

Er det kalkmørtel, kan man jo smuldre det i hænderne.........cement bliver stenhårdt. En sten i en skorsten med kalkmørtel kan man jo få løs ved at kradse mørtlen ud med en mejsel. Så blødt er det. Det kan man ikke gøre med cementmørtel.

E
Det er rigtig hårdt. Ser ud til at være det samme mørtel, som man har brugt som mørtel ved muring. Huset er fra 1966.

Bedste svar

Du behøver ikke bruge samme mørtel, men en svagere.
Det ser ud som en b-mørtel eller måske a, så du kan pudse med c-mørtel og være rolig.
Men jeg ville stadig have grundet med b-mørtel eller rødgrund, før jeg slår på pudsen.

E
L Lerstenstegel sagde:
Du behøver ikke bruge samme mørtel, men en svagere.
Det ligner en b-mørtel eller måske a, så du kan pudse med c-mørtel og være rolig.
Men jeg ville stadig have grundet den med b-mørtel eller rødgrund, inden jeg sætter pudset på.
Tror jeg vælger b-mørtel. Hvad er rødgrund?

E
Kørte på C brug til sidst. Blev helt okay. Forskellige farver dog. Det nye går mere imod beige-brunt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.