Hej, jeg har besluttet mig for at bruge gips puds på nogle vægge i min kælder. Jeg har kigget lidt på omkostningerne, og det ser ud til, at Knauf/Danogips koster omkring ~100 kr/20kg, mens Weber Gypsum koster ~250 kr/25kg. Hvordan kan det være, har nogen erfaring med disse forskellige pudser og hvorfor det kan variere så meget i pris?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 indlæg
Ved ikke, måske er forskellen, at den dyrere kan bruges i sprøjte. Antar du skal skære for hånd, så duger den billigste fint. Brug gerne aftræksbaner, så det bliver nemmere at få jævnt.
Tjek at det er gipspuds du kigger på, gipspudset indeholder lidt "sand". koster her ca. 250kr / 25kg "Finja"
Den anden variant til at lime gipsplader op indeholder gips og lim og er billigere. koster 100kr / 30kg, den "krymper" også ved tørring
Sørg for at det er vægge uden fugtproblemer, når du bruger gipspuds
Den anden variant til at lime gipsplader op indeholder gips og lim og er billigere. koster 100kr / 30kg, den "krymper" også ved tørring
Sørg for at det er vægge uden fugtproblemer, når du bruger gipspuds
fandt dette. henvis dem til dette produktZipLock sagde:
http://byggsystem.knaufdanogips.se/products/gypsum_plaster/by_hand/index.html
Det er den Gips puds jeg har kigget på, og jeg synes det lader til, at den gør det samme som Gypsum, men er ikke sikker. Det ser ud til, at den skal være "udpusset" inden for 20 minutter efter blanding, ved ikke hvad den tilsvarende tid er for Gypsum.
Er der ingen, der har brugt denne Gips puds, som kan dele deres erfaringer?
Er der ingen, der har brugt denne Gips puds, som kan dele deres erfaringer?
Jeg har ikke noget svar på netop det produkt, men har brugt gypsum mange gange med gode resultater og rimelige tider efter blanding. Jeg mindes en gang med en kollega, der skulle pudse med en gipsblanding kunden havde købt (ved ikke hvilken). Det hærdede mens han piskede det med blanderpiskeren, blev stenhårdt og kunden måtte købe en ny blanderstav. Håndteringsfejl på en eller anden måde må det have været, men man går måske ud fra, at alle gipsblandinger opfører sig ens. Ikke.
Gipsbeklædningen fra Knauf er efter min mening mere velegnet til brug som sprøjtebeklædning eller som udjævning til gipsplader, da denne tørrer betydeligt hurtigere end Gypsum fra Weber. Knauf gipsen bliver dog mere por-tæt end Gypsum men kræver som sagt p.g.a sin åbningstid hurtigere påføring. En anden ting, der kan adskille disse, er hvilken tykkelse du kan pudse, gypsum er for 5-50 mm, hvis jeg ikke husker forkert, jeg kender ikke specifikationerne for Knauf-gipsen.
Personligt foretrækker jeg Gypsum fra Weber, jeg har brugt det meget som tømrer, og det er det mest letarbejdede efter min mening. Resultatet bliver rigtig godt, hvis man pudser væggen og derefter lader den tørre så meget, at den ikke er blød, derefter river man overfladen med et trækbræt og til sidst "polerer" man den af med en vaskebræt.
Held og lykke/ M
Personligt foretrækker jeg Gypsum fra Weber, jeg har brugt det meget som tømrer, og det er det mest letarbejdede efter min mening. Resultatet bliver rigtig godt, hvis man pudser væggen og derefter lader den tørre så meget, at den ikke er blød, derefter river man overfladen med et trækbræt og til sidst "polerer" man den af med en vaskebræt.
Held og lykke/ M
Gupsputsede lige en væg. Købte først den dyre variant, før jeg fandt en butik, der havde begge slags. Synes den dyrere var mere stenagtig og havde en grovere struktur. Den billige var mere gipsglat, og den synes jeg blev bedre.
Første sæk inden man fik op tempoet, men det gik godt alligevel. Tips er at bruge afretningsbaner i stål, var billige og lettede meget. Så sleb jeg blank med en stålspartel. Inden man gør det, skal du lade gipset stivne lidt på overfladen. Tjek youtube, søg bare gipsputs. Kan lette at have en blomstersprøjte med vand ved hånden og være let på hånden.Carla sagde:
Præcis samme info har jeg fået af en bygherre og på byggehandlen... Knauf/Danogips kan man også bruge til mindre reparationsarbejder, sagde min bygherre.ZipLock sagde:
Perfekte råd!olofh sagde:Første sæk inden man har fået tempoet op, men det fungerede godt alligevel. Tips er at bruge afretningsbaner i stål, de var billige og lettede meget. Senere så sleb jeg blankt med en stålsparkel. Før man gør det, skal man lade gipsen stivne lidt på overfladen. Tjek youtube, søg bare gipsmørtel. Kan lette at have en blomstersprøjte med vand ved hånden og vær let på hånden.
Vær ikke nærig med vandsprøjten, og køb en sådan du kan pumpe tryk i, så sprøjter den meget jævnt og fint...
Klik her for at svare