Hej
Hvad kan man bruge i stedet for spartelmasse, som har så lang tørretid og kun kan spartles i mindre lag? Har dybere huller i væggen og en dyb rille i loftet, som jeg har brug for at fylde. Noget jeg kan smide i, som så tager et døgn eller så, for derefter at spartle slutfinishen. Der er ikke brug for nogen styrke.

I loftet er der en længere del, hvor en gammel væg har stået mod loftet, før man lagde pudsen i loftet. Så det er ca. to cm dyb lang rille, som jeg har brug for at fylde for at få et glat loft igen. Vil fylde det hele på en gang for måske kun at have brug for spartelmasse til overfladelaget.

Derefter er der et hjørne, der blev ødelagt, da væggen blev fjernet. Består af letbeton/sort sten-agtigt. Jeg skulle bevare sidste del ved et ydre hjørne, men en del faldt ud og blev ødelagt. Ca. 12 x 10 x 7 cm (højde/bredde/dybde).

Taknemmelig for tips

Gipsspartel eller husfix?

• Synes
marp68
  • Laddar…
K Kurtivan sagde:
Gipsspackel eller husfix?
Tak. Det har jeg jo faktisk set før. Findes sådan som færdigblandet, en slags filler du kan anbefale? Typ på Jula, Biltema, Honrbach som jeg har i nærheden.

Kun husfix jeg har prøvet selv, kan ikke huske hvor jeg købte det.

• Synes
marp68
  • Laddar…
C
Gipsputs er svær at slå til formålet.

• Synes
marp68
  • Laddar…
T Tompafix sagde:
Om du vil have færdigblandet er denne god
[link]

Er en liter og dit hul er 0.84l
Enig i dette. Letvægtsfiller er både let at påføre, tørrer hurtigt og krymper ikke.

• Synes
marp68
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland sagde:
Enig med dette. Lättviktsspackel er både let at påføre, tørrer hurtigt og krymper ikke.
Hvad er egentlig forskellen mellem lättviktsspackel og almindelig spartelmasse, der tager en evighed om at tørre, hvis man fylder dybt?

Hvor hurtigt det brænder :rofl:

• Synes
marp68
  • Laddar…
T Tompafix sagde:
Hvis du vil have færdigblandet, er denne god
[link]

Det er en liter, og dit hul er 0.84l
Tak. Det virker jo perfekt. Kiggede, men det så ikke ud til at findes i Stockholm. Udsolgt overalt kan de vel næppe være.

Behøver dog mere end til dette hul. En længere rende i loftet også hvor væggen stod, ca. 200×10×1 cm. Og egentlig hele pudsdelen på hjørnet fra gulv til loft også. Mindst sikkert 8 gange så meget behøves. Bliver lidt dyrt.

T Tompafix sagde:
Hvor hurtigt det brænder :rofl:
Jaja, som man spørger får man svar :rofl:

Køb gipsmørtel og bland det selv. Det er jo prisværdigt.

• Synes
marp68
  • Laddar…
T Tompafix sagde:
Køb gipsmørtel og bland det selv. Det er jo prisbilligt.
Tak. Skal tjekke det ud. Første gang jeg hører navnet.

C
T Tompafix sagde:
Køb gipsbruk og bland selv. Det er jo prisvenligt.
Præcis, så får du en hel 25-kilossæk for under tohundrede kroner.
Gipsbruk, gipsputs, gypsum - forskellige navne for det samme.

• Synes
marp68
  • Laddar…
C cpalm sagde:
Præcis, så får du en hel 25-kilossæk for under to hundrede.
Gipsbrug, gipsmørtel, gypsum - forskellige navne for det samme.
Fandt denne på Bauhaus. https://www.bauhaus.se/gipsputs-1

Undskyld, det var pulver. Ledte efter færdigblandet. Men det findes måske ikke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.