Find nedenstående tabel, men der er jo nogle varianter på tal

Hvis jeg har en spær af klasse C24 og vil beregne nedbøjning, er det 370Mpa, der anvendes som materialeegenskab? Jeg forstår jo, at det er forskelligt i forskellige retninger i træet, men tabellen angiver jo et tal for "analyse af bæreevne" også.

Indtaster jeg 370 for C24, så er jeg på den sikre side, eftersom det tal er det laveste i hvert fald, men det føles stadig lidt forkert, eftersom det ikke er vinkelrette kræfter.

(Kan selvfølgelig gøre det mere kompliceret og definere forskelligt i forskellige retninger, men ved ikke, hvordan man gør det på den rigtige måde for tiden...)

• Tabel med elasticitets- og styrkeværdier for trækonstruktionstræ, klasser C14 til C30, inklusive egenskaber som elasticitetsmodul og densitet.
Senest redigeret:
Nej, bøjningskræfterne er jo parallelt med fibrene.

A Arne999 sagde:
Find nedenstående tabel, men der er jo nogle varianter på tal

Hvis jeg har en tagstol af klasse C24 og vil regne på nedbøjning, burde da vel 370Mpa anvendes? Forstår jo, at det er forskelligt i forskellige retninger i træet, men tabellen angiver jo også et tal for "analyse af bæreevne"

Hvis jeg indtaster 370 for C24, er jeg jo på den sikre side, da det tal er lavest i hvert fald, men det føles lidt forkert, da det ikke er vinkelrette kræfter.

(Kan selvfølgelig komplicere det og definere forskelligt i forskellige retninger, men ved ikke, hvordan man gør dette på den rigtige måde for øjeblikket...)
For at regne nedbøjning så ville jeg anv 11000MPa. Det er jo langs fibrene, at den strækkes da.

ahhh så blev det stabile ting :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.