Skal bygge en bryggedæk og har en overvejelse omkring hvilken dimension der er nødvendig for gulvstrøerne. Spænderne som de skal bære er ca. 2,5 m. Er det nok med 45*145 eller skal man gå op i dimension. Jeg har søgt information på nettet om dette uden at finde nogen tabeller eller formel, så jeg kaster et spørgsmål her i stedet. Dækket er ikke et have dæk, men bliver en overbygning på en tæt stablet bro, der er fyldt med sten. Bryggen har dimensionen 3*7 m og spændet som strøerne skal bære er som sagt ca. 2,5m.
Thanks for den länken - kanon. Men s 16 taler jo om limträ, men tolker jeg tabellen rigtig på s.14 burde jeg kunne gå ned til 45*145 med cc40, det skal klare et frit spænd på 2,63. Jeg vil helst gå ned i dimension for at bygge så lidt som muligt i højden.
Thanks för den länken - kanon. Men s 16 taler jo om limträ, men tolker jeg tabellen ret på s.14 burde jeg kunne gå ned til 45*145 med cc40, det skal klare et frit spænd på 2,63. Jeg vil helst gå ned i dimension for at bygge så lidt som muligt i højden.
Siden 14 skal det være såklart. Stemmer også med 45x145 ved cc40.
noter også at dette er med 22mm trall, ved ikke hvilken du har tænkt at bruge men det føles som at gå til 28mm ville gøre at man nok klarer 45x145 @ 2,5m selv med cc60 eller måske endda 45x120 med cc40 (selv om jeg ikke har prøvet det selv, især den sidste ville jeg nok gerne prøve før jeg bygger det så)
Er det ikke muligt med en til oplag (side 15)? så er 45x120 jo ikke noget problem, måske man kan klare sig med 95 endda...
Jeg er lige nu i gang med min terrasse og bruger 45 x 145 reglar opklodsede på havefliser. Jeg lagde endeklodserne først, og når man går rundt på reglarne, når de spænder over godt 3 meter, svajer det betydeligt. Der er selvfølgelig ingen terrassebrædder endnu, men jeg ville alligevel vælge at overdimensionere for at undgå svaj.
Var broen fyldt med sten i midten? Kan man ikke stille støttepiller ned på stenene, som skrues vinkelret mod reglarne? NTR/A-klasset træ burde holde længe, selvom det bliver rigtig vådt.
Jo broen er fyldt med sten i midten, men der ligger ret mange ton sten, og jeg regner med, at det vil sætte sig/synke lidt i bunden, så jeg tror ikke rigtig på at bruge det som underlag.
Jeg tænkte mig 28 mm træningsplanker, men så nu at der også findes en 34 mm og kunne overveje den.
Har lige færdiggjort min veranda (rækværket er ikke klart, men billedet er fra i går, så der er sket lidt mere) i 34x145, en dejlig dimension på træterrasse synes jeg:
Endnu dejligere er, som vi gjorde på træterrassen/broen på landet, vi brugte 45x195 som terrasse (men kun 45x145/170 i rammen):
Så bliver det pludselig ikke så vigtigt, om det er cc60 eller cc85
Ullberg, jeg har også overvejet at bruge 45×195 men udelukkede det af omkostningsårsager, men det bliver måske ikke så stor forskel i sidste ende, hvis man kan lægge det med større mellemrum end cc60. Følelsen bliver jo helt klart en anden end med almindeligt terrassebrædder. Bør jo desuden modstå vejr og vind bedre. Måske skal jeg tænke om igen. Flot arbejde for resten!!
Jo, kalkylen sammenlignet med 28-trall (eller endnu værre, 22mm) så måske ikke helt sjov ud, men da vi sammenlignede med 34mm trall var forskellen ikke enorm, og så tæt på havet (Østersøen ligger lige bag ryggen på mig i billedet) føltes det rart med A i stedet for AB som trall er.
Sælgeren på lokale XL-byg så dog noget skeptisk ud, da vi forklarede, hvad vi skulle bruge hele bunken på 45x195 i 5,1m længder til, men var nok glad for at kunne sælge. Jeg på min side var lidt ked af, at jeg ikke længere arbejder på byggemarked, men marginen på trykimprægneret er ret presset, så personalerabatten havde ikke haft så stor betydning...
Kigger lige på Byggmax hjemmeside og ser, at terrassebrædder 34x145 klasse AB koster 22,95 per lpm (28x120 koster 10,95 lpm), mens reglar 45x145 klasse A koster 25,95 per lpm. Er der virkelig nogen grund til at bruge 34x145?? Det føles som om, at den dimension ligger helt forkert prismæssigt på alle måder.
Min hukommelse fra tiden i handelen er, at 34x145 ikke er en prispresset dimension (i modsætning til andre terrassebrædder og de mest almindelige konstruktionsdimensioner), og dermed har højere margin.
I forbindelse med det byggeri, jeg lige har lavet, fik jeg lidt bedre priser af en gammel kollega, der igen arbejder i byggemarkedet, og da blev 34 igen billigere end 45 (jeg gætter på, at han kørte med lige margin over for mig).
Men ellers, principielt ikke, i mit lille forstueprojekt tror jeg, 45 ville have set lidt for groft ud, men dine mål er mere som dem vi brugte på landet, og der ser det bare dejligt robust ud med 45 (efter min mening). Dog ville jeg råde dig til at gå op på 45x195 for at proportionerne bliver bedre, eller i det mindste overveje at gøre det. (og der hvor jeg handlede, var der principielt ingen forskel i kvadratmeterprisen mellem de forskellige 45-dimensioner, men det er der måske hos byggmax?)
/U
PS: En ulempe er, at "presse" en 45x195 lige ikke er at anbefale, så det at sikre sig at få rigtig pænt, lige træ bliver endnu vigtigere (for så vidt er en 34x145 heller ikke helt let at overtale, men i det mindste lettere...)
var lige inde på Byggmax hjemmeside, og ser at der er stor forskel, 154kr/m2 for 45x145 og 219kr/m2 for 45x195, gætter at det var en dyrere 145 end billig 195 på lokale savværk på landet...
Den pris jeg ser på 45x145 på byggmax er desuden kun 22,40, dvs. nogle ører billigere end 34x145...
Ja det er jo sådan at vi længere nordpå skal betale højere priser pga. højere transportomkostninger, hvilket kan føles lidt mærkeligt da hovedparten af tømmeret burde være fældet i netop skovene heromkring.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.