Det vigtige er, at overfladen, som du skal støbe mod, er ren for maling og lignende. Derefter kan du "rue" overfladen op, så den bliver ujævn (brække lidt med en mejsel/hammer). Jo mere ujævn, desto bedre vedhæftning. Derefter rengør du overfladen for løst materiale (f.eks. børste med stålbørste). Derefter er det tid til at fugte/våde den gamle betonoverflade (passende at gøre samtidigt med, at du bygger formen). Gammel beton suger meget vand. Hvis du ikke våde den gamle overflade, vil den suge fugten ud af din nye betonstøbning, som jeg skrev tidligere.
Når din nyligt støbte sokkel er tørret (vent mindst en måned, mit råd), kan du evt. bruge primeren, som du spurgte om, hvis den passer sammen med den maling, du skal male med.

slacker slacker sagde:
Altid Primer for vedhæftning! Som nogen sagde - Rug op overfladen/fjern maling inden primer for endnu bedre vedhæftning af betonklumpen.
Jeg vil ikke bruge primer, vander hellere den gamle beton og støber direkte mod den uden nogen primer.
Hvis det ikke står i beskrivelsen til det produkt, man skal bruge, at det skal have en specifik primer/eller lignende mellem sig og den gamle overflade. Men med almindelig finbeton behøves ingen primer ved modstøbning.
Står intet om, at den foreslåede primer skal bruges ved modstøbning af en gammel betonoverflade i produktbeskrivelsen.

R roli sagde:
Jeg ville ikke bruge primer, gør hellere den gamle beton våd og støber direkte imod den uden nogen primer.
Princippet bliver nok det samme da primeren skal fortyndes med vand - Jeg mener dog at med primer bliver det endnu bedre vedhæftning da løse partikler klæbes fast. Frem for alt på porøse underlag - Nu gætter jeg på at TS gulv ikke er videre porøst så begge løsninger måske kan fungere. Jeg ville dog have brugt primer! ;)

Ja, da er det op til TS at vælge, hvad han vil gøre. Med eller uden primer. Hvis han nu vælger primer, så er den foreslåede måske ikke det rigtige produkt, da det mere ser ud til at være en primer før maling og ikke en primer til at støbe direkte imod. Jeg ved, hvad jeg ville have gjort, og @slacker ved, hvordan han ville have gjort.....

Selv jeg er usikker på, om det der er det rigtige produkt, når jeg kigger på netop den, der blev linket til - Det virker til at være sparsom information om netop denne - Det fremgår "Målning", hvilket unægtelig føles som det forkerte produkt.
Dårlig erfaring med netop Byggmax produkter fra Midun, brugte deres gulvlak i sommerhuset, men gulvet bruges ikke så hyppigt som derhjemme, så jeg kan ikke udtale mig om kvaliteten.

Selv bruger jeg udelukkende Finjas produktsystem, når det kommer til Primer/beton/flydespartel og gipsbrugs... Det er nok det, der bruges mest.

Tak Familie Byggahus, I er fantastiske!

Jeg skal begynde arbejdet nu, i den anbefalede cement sæk står der intet om at blande med sand, 6L vand til 25Kg, min spand er ikke stor nok til at blande 25Kg på én gang, så jeg vil blande en halv sæk ad gangen med ca. 3L vand.

Cement sæk? Du blev jo anbefalet at købe "fin beton". Ingen færdigblandet betonsæk tilsætter man 6 l vand til (så vidt jeg ved), plejer at være ca. 3 l til en hel sæk. Hvis du har købt ren cement, vil det ikke blive godt. Blander du det med vand, bliver det bare "slurry". Har du cement, skal du også blande i sand og grus/sten i de rigtige proportioner, ellers bliver det ikke godt.

R roli sagde:
Cement sæk? Du blev jo anbefalet at købe "fin beton". Ingen færdigblandet betonsæk tilsætter man 6 l vand til (hvad jeg ved), plejer at være ca. 3 l til hel sæk. Har du købt ren cement kommer det ikke til at blive godt. Blander du den med vand bliver det bare "slurry". Har du cement skal du også blande i sand og grus/sten i de rigtige proportioner ellers bliver det ikke godt.
Undskyld, jeg mener præcis det som anbefales tidligere, :D

Alt ser ud til at være fint takket være jer, der med tålmodighed kunne guide mig i alle trin, nu har jeg to spørgsmål til:

1. Hvornår kan jeg fjerne trærammen? Jeg lagde betonen i går (lørdag) omkring kl. 14.
  2. Hvornår kan jeg male betonen med farvegulv? Den skal være hærdet færdig til vaskemaskinen og tørretumbleren næste lørdag, ikke?

Tak på forhånd!

Jo længere du venter med at fjerne formen desto bedre, det vigtigste nu er, at alt er ordentligt fugtigt/vådt. For da hærder betonen bedst. Man plejer at kunne se, når det er tid til at fjerne formen. Når der opstår en lille revne mellem form og beton, kan man begynde at overveje nedrivning, men betonen er stadig lidt "skør", dvs. det går let stykker af kanten, hvis den får et slag. Fuld styrke opnås tidligst efter 4 uger. Men den kan belastes tidligere, dog med forsigtighed ved kanter. Men at male overfladen bør du vente med, al fugten skal ud af betonen, ellers vil malingen løsne sig senere. Hvor lang tid du skal vente er svært at sige, men mindst 4-5 uger, sandsynligvis længere. Nu er din støbning ganske vist ikke tyk, men hvis du vil have et godt slutresultat og en maling, der sidder fast, ville jeg vente.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.