Hej,

Her kommer lidt fakta om projekt:
Renovering i vaskerum er næsten færdig, nu skal jeg støbe en platform til vaskemaskinen og tørretumbleren, og jeg ved ikke, hvilken type cement jeg skal købe, der er passende til mit projekt.

Gulvet er lavet af beton, og jeg skal sætte nogle skruer i betongulvet og binde et mini-armeringsnet til dem for at forankre platformen på gulvet, derefter skal jeg påføre gulvprimer. Tænkte jeg rigtigt?

Platformen skal være ca. 135 cm x 65 cm, den ene side skal være ca. 3 cm høj, mens den anden skal være ca. 5 cm (på grund af gulvets hældning mod gulvafløbet).

En ven, der har arbejdet med byggeri, var usikker på, hvilken cement jeg skulle bruge og sagde, at jeg skulle tage til byggemarkedet og købe nogle sække af K47 (koster 450:- / stk 25 kg) en anden sagde, at jeg skulle købe Grovbeton (koster 59:- / stk 25 kg)

Her kommer mine spørgsmål:
Hvilken type cement skal jeg bruge?
Hvor mange sække a 25 kg skal jeg bruge til de mål jeg gav?

Tak på forhånd! :D

Raskus Raskus sagde:
Du får ud 12-13 liter færdig beton, så 3 sække af denne: [link]
Najs, meget billigt, forstår jeg teksten rigtigt, at det er nok med kun ca. 3 liter vand til en 25kg?

Tænkte benytte chancen til et spørgsmål til...

Jeg skal bygge en træramme til støbning og ved ikke, hvad jeg skal have under træet for tætning mellem ramme og gulv, så betonen ikke lækker under, eller behøver man at have noget der?

Senest redigeret:
Kommer an på hvor ujævnt gulvet er.

Det bør ikke være nødvendigt. Men lidt sand eller andet modfyld kan være godt.
At det siver ud en smule gør nok ikke noget, da det kan fjernes når formen rives og inden det er hærdet fast.

Tænk på at forankre formen nedad med vægt eller anden forankring.
Træ flyder i beton, og så løber alt ud...

/ATW

R Reborn sagde:
Najs, rigtig billigt, forstår jeg teksten ret, at det er nok med kun ca. 3 liter vand til en 25kg?

Jeg tænkte, jeg ville benytte lejligheden til et spørgsmål mere...

Jeg skal bygge en træramme til støbning og ved ikke, hvad jeg skal have under træet for tætning mellem rammen og gulvet, så betonen ikke lækker under, eller om man skal have noget der?
Følg anvisningerne på sækken helt enkelt.

Du skal ikke købe cement (bestanddel i beton) uden nogen form for færdig betonblanding, hvor du kun tilsætter vand. Der findes mange varianter i byggemarkederne. Præcis hvilken du skal købe afhænger lidt af anvendelsesområde og støbetykkelse. Du nævnte ca. 30-50 mm tykkelse. I dette tilfælde burde en finbeton passe, hvor de anbefaler en støbetykkelse på mellem 25-100 mm. Husk at "rughulle" overfladen, du skal støbe mod, samt vandsænke overfladen, så din gamle beton ikke suger fugten ud af din nye støbning, for ellers vil den slippe fra underlaget. Jo vådere din gamle beton er, desto bedre, men der må dog ikke være nogen synlig vandoverflade, når du støber. Efter støbning skal du sørge for at dække din støbning med plast for at reducere vandfordampningen. Jo langsommere betonen hærder, desto bedre resultat, især ved tynde opstøbninger. Løft derefter plasten og spray din nyligstøbte overflade ofte i løbet af de første dage, betonen "forbruger" vand ved hærdning. En tør overflade hærder hurtigere og har lettere ved at revne.

R roli sagde:
Du skal ikke købe cement (bestanddel i beton) men en slags færdig betonmix, hvor du kun tilsætter vand. Der findes mange varianter i byggemarkedet. Præcis hvilken du skal købe afhænger lidt af anvendelsesområde og støbetjocklek. Du skrev ca. 30-50 mm's tykkelse. I dette tilfælde burde en finbeton passe, hvor de anbefaler en støbetykkelse på mellem 25-100 mm. Tænk på at "ryste" overfladen op, som du skal støbe mod samt gøre overfladen vandmættet så din gamle beton ikke suger fugten ud af din nye støbning, for da kommer den til at slippe fra underlaget. Jo vådere din gamle beton er, desto bedre, dog ingen synlig vandoverflade, når du støber. Efter støbning sørger du for at dække din støbning med plast for at mindske vandfordampningen. Jo langsommere betonen hærder, desto bedre resultat, specielt ved tynde påstøbninger. Løft derefter plasten og spray din nystøbte overflade ofte i de første dage, betonen "forbruger" vand ved hærdning. En tør overflade hærder hurtigere og har lettere ved at revne.
OK, mener du, at den variant som Raskus anbefalede passer godt? https://www.byggmax.se/finbetong-25kg-p0102

Den kommer til at fungere helt udmærket.

R roli sagde:
Den kommer att fungere aldeles udmærket.

Najs, jeg tager nu hen og køber grejerne :D

Senest redigeret:
Da jeg ikke kan lide plastik, har jeg brugt kludetæpper i stedet. Let at holde fugtigt, bare at vande med en vandkande, og hvis man er heldig, at de er lavet af klude med vandopløselig farve, kan man få lidt liv i betonoverfladen.

/ATW

Ps antar, at det ville virke med et par gamle badehåndklæder også... ds

Nja, trasemåtter eller badehåndklæder er ganske vist lettere at vande, men de tørrer lettere og suger så fugten ud af betonen. Meningen med plasten er jo at "lukke fugten inde", så betonen ikke tørrer ud for hurtigt. Det kan nok fungere, men kræver mere opsyn end hvis man bruger plast, da overfladen skal være våd.

R Reborn sagde:
Et sidste spørgsmål, inden jeg tager afsted...

Er det her den rigtige primer?
[link]
Hvad skal du bruge den til? Det vil jo tage et stykke tid, inden du kan male din nylavede sokkel.

R roli sagde:
Hvad skal du gøre med den? Det vil jo tage tid, før du kan male din nylavede sokkel.
Åh, jeg troede, at man skulle anvende primer før betonen, gulvet er malet, jeg ved ingenting om det, behøver man ikke det, så kører jeg uden :geek:

Altid Primer for vedhæftning! Som nogen sagde - Rug op overfladen/fjern maling, inden primer for endnu bedre vedhæftning af betonkagen.

Held og lykke!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.