Rejäl sagde:
Ofte ligger bjælkelaget samme vej som spærfagene. Der må være bjælker, der understøtter i gangen og opholdsstuen; bjælkerne kan være indfældede i bjælkelaget eller under.. køkkenvæggene er nok bærende..
Sådan er det, men i dette tilfælde med støtteben spær og en overramme, der går ned mod remmen, er det både enklere og billigere at lægge mellem bjælkelaget den anden vej.
Bjælker i bjælkelaget medfører desuden punktlaster, som havner midt i vindue/dør.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt sagde:
Så er det men i dette tilfælde med støttebens spær og en overribbe som går ned mod hammarbandet er det både enklere og billigere at lægge mellemlaget i den anden retning.
Bjælker i mellemlaget medfører desuden punktlaster som rammer midt i vindue/dør.
Jeg forstår, sådan kan det være..

• Synes
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Purre
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt sagde:
Hvad hviler mellemspærret på? Tjek lidt spændvidder.
At tagspærene ligger i én retning har intet at gøre med, hvordan mellemgulvet ligger.
Fejl fra mig, er enig med dig i dine tanker.

• Synes
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Det er mindre sandsynligt, at de er bærende udover hvis der er noget i forbindelse med trappen. For det er vel et hus, der er bygget efter 1955?
Huset er fra 70'erne.

Rejäl sagde:
Oftest ligger bjælkelaget i samme retning som spær, der må være bjælker, der bærer af i hallen og stuen, bjælkerne kan være indfældet i bjælkelaget eller under.. køkkenvæggene er nok bærende..
På skunk kan jeg se loftgipset for visse dele af underetagen, som ser ud til at være monteret på mellembjælkelaget, og så ligger det i samme retning som spær.

P
B boobboo sagde:
Huset er fra 70'erne.

På katteloftet kan jeg se loftgipsen for visse dele af stueetagen, som ser ud til at være monteret på etageadskillelsen og ligger derfor i samme retning som tagspærene.
Har I nogle synlige bjælker i stuen og gangen?

BirgitS
Rejäl sagde:
Har I nogle synlige bjælker i stuen og gangen?
Se indlæg 4, altså i hvert fald ikke i stuen.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.