Hej.

Jeg tænkte på, om nogen her kunne hjælpe mig med at finde ud af, hvilke vægge i stueetagen, der eventuelt er bærende.
Det vi ønsker at gøre i fremtiden i huset, er at åbne op mellem gangen og både stuen samt køkkenet ved fremtidige renoveringer, hvis det selvfølgelig er muligt.
Se vedhæftede billeder for tegninger.

Mvh

• Plantegning af et hus med optegnelser af værelser og mål, set fra flere vinkler inkl. tværsnit og facade. Indikatorer for eventuelt bærende vægge.
  • Plantegning af husets underetage viser rum som hall, køkken, vaskerum og dagligstue med døre og vægge markeret.
  • Plantegning der viser værelser på en husets øverste etage, markeret som "Sovr." og "Bad".用于评估 hvilke vægge er bærende.
BirgitS
Det mest sandsynlige er, at væggene, der er tegnet på sektionsplanen, er bærende. Der kan også være bærende søjler/vægge ved trappen, så bjælkelaget på den øverste etage ikke begynder at svigte.

Kan man se nogle bjælker i stuen?

Jeg anbefaler, at du hyrer en bygningskonstruktør.

Findes der nogen tegning på bjælkelaget?
Jeg tror, I bliver nødt til at åbne op for at inspicere, hvordan det ser ud, og hvilke muligheder det kan give.
At fjerne væggene helt kan være svært, men bjælke og stolper er jo ellers altid en mulighed.

Hej!

Tak for dit svar.

De vægge, der er tegnet på sektionsplanen for stueetagen, går kun mellem vaskerum/køkken/soveværelse og fortsætter ikke gennem hele huset, men stopper mod indgangsvæggen.

Vi ser ingen bjælker i stuen.
De 2 vægge, som vi eventuelt vil åbne mere op, går langs med spærenes retning, hvis det hjælper noget.

Mvh

Luddis_1 Luddis_1 sagde:
Findes der nogen tegning af bjælkelaget?
Jeg tror, I bliver nødt til at åbne det op for at inspicere, hvordan det ser ud, og hvilke muligheder det kan give.
At fjerne væggene helt kan være svært, men bjælker og stolper er jo altid en mulighed.
Nej, har ingen tegning for bjælkelaget.
De tegninger, jeg har uploadet, er dem jeg har.

Vi vil nok ikke fjerne dem helt, men mere åbne op lidt, så det bliver mere åbent.

En åbning kan laves ved hjælp af en bjælke og stolper, forudsat at stolperne kan stå stabilt på noget.
Når man åbner op, sørger man for at afstive den del, man arbejder med.
En erfaren håndværker kan straks se, om det er bærende eller ej, når man først har åbnet og inspiceret. Ved usikkerhed bør man tilkalde en konstruktør.
hvad er det for et fundament?

Luddis_1 Luddis_1 sagde:
En åbning kan laves ved hjælp af en bjælke og stolper, forudsat at stolperne kan stå stabilt på noget.
Når man åbner op, sørger man for at aflaste det område, man arbejder med.
En erfaren håndværker ser med det samme, om det er bærende eller ej, når man først har åbnet op og inspiceret. Ved usikkerhed må man tage en konstruktør ind.
hvad er det for en grund?
Okok!

Det er plade på grund.

• Synes
Luddis_1
  • Laddar…
BirgitS
B boobboo sagde:
De 2 vægge som vi eventuelt vil åbne op mere går langsmed spærretningens retning om det hjælper noget.
Det er mindre sandsynligt at de er bærende bortset fra om det er noget i forbindelse med trappen. For det er vel hus som er bygget efter 1955?

Væggen mellem hall og stue er garanteret bærende.

BirgitS
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt sagde:
Væggen mellem hall og stue er garanteret bærende.
Derfor at?
Jeg vil lære mig mere.

BirgitS BirgitS sagde:
Derfor at?
Jeg vil gerne lære mere.
Derfor at hvis gulvbjælkerne for overetagen skulle ligge i den anden retning, ville spændvidden blive ca. 8 m. Fra gavlen til væggen mellem gang og stue er det lige under 4 m, hvilket er gørbart.

Purre
Ville sige ingen bærende af væggene på nedre plan, hvis det var, ville der være en væg nogenlunde centreret, der gik tværs med tagspærene. Nu går størstedelen af væggene langs med tagspærene.
Derimod ville væggen mellem hall og stue være støttevæg for at ydervæggene ikke skal begynde at bule udad på midten. Ved at jeg har set noter om det i visse tegninger, kan dog ikke huske, hvordan det plejer at blive benævnt præcist.

Purre Purre sagde:
Ville sige ingen er bærende af væggene på nedre plan, hvis der skulle være en, ville det være en væg rimeligt centreret som gik tværs med tagstolene. Nu går majoriteten af væggene langs med tagstolene.
Derimod kunne væggen mellem hall og stue være en støttevæg for at ydervæggene ikke skal begynde at bøje udad på midten. Ved, at jeg har set bemærkninger om det i visse tegninger, kommer dog ikke i tanke om, hvordan det plejer at blive omtalt præcist.
Hvad hviler mellembejlkelaget på? Tjek lidt spændvidder.
At tagstolene ligger i én retning har intet at gøre med, hvordan mellembejlkelaget ligger.

• Synes
Purre
  • Laddar…
P
Oftest ligger bjælkelaget i samme retning som spærerne, det skal være bjælker, der bærer af i gangen og stuen, bjælkerne kan være indfældet i bjælkelaget eller under.. køkkenvæggene er nok bærende..

Senest redigeret af en moderator:
  • Synes
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt sagde:
Hvad hviler mellemspær på? Tjek nogle spændvidder.
At tagstolene ligger i en retning har ikke noget at gøre med, hvordan mellemgulvet ligger
Viser dette snit ikke mellemspærret da?
Tværsnitstegning af mellemstokkage med højdeangivelser, viser sektion af bygningens konstruktion, markeret med målene 240 og 230.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.