Hej!

vi planlægger at købe et hus, men vil først have en fornemmelse af, hvad der kan gøres uden latterligt store indgreb. Huset er bygget i 50'erne, 1 1½ planshus med kælder. Vægge/gulve i beton. Huset har små kroge og smalle døråbninger, vi vil gøre det betydeligt mere luftigt i stueplan ved at...

1: fjerne dørkarme og de omgivende vægge i stueplan. (kan disse dørkarme omkring døren have bærende funktion?)
2: fjerne væggen mellem soveværelse og stue i stueplan. (denne væg er allerede flyttet en gang ifølge oplysningerne og er derfor den eneste væg, der ikke er i beton. ser den bærende ud? er det i så fald sandsynligt, at væggen indeholder bærende bjælker?)

kan man med høj sandsynlighed gøre noget i stil med billedet t.v.? huset er ca. 8x8m, behøves der overhovedet noget bærende i midten i et så lille hus af beton? eller kan man tolke de tykt tegnede ydervægge som de eneste bærende vægge?
To plantegninger af et 1950'er-hus, original og ombygget version, med ændringer i væggene mellem værelserne for at skabe et åbent rum.
 
T
Det kommer an på, om mellemdækket også er af beton, eller om det er af træ.

Jeg har et hus, der er ca. 8m bredt med kælder, og der er det betondæk mellem kælder og beboelsesplan. Langs hele huset i kælderen, er der en skillevæg, som jeg tror bærer betondækket.
I beboelsesplanet er der letbetonelementer i skillevæggene, som sandsynligvis ikke bærer nogen vægt, da der er en uindrettet, kold loftsrum ovenover.

Hvis dit mellemdæk er af beton, kan det muligvis være fritstående, men det kan også blive understøttet af væggene mellem rummene. Afhængigt af, hvordan man har støbt og armeret, kan det være enten eller.

Er mellemdækket af træ, afhænger det af, i hvilken retning de bærende bjælker ligger. Er det lodret på billedet, hviler det nok på væggene mellem køkken/soveværelse og gang/stue, og hvis det er vandret på billedet, hviler det nok på den væg, du vil fjerne, og væggen mellem gang/køkken.

Det burde i så fald kunne erstattes med en bjælke, men den bliver jo synlig i rummet.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.