Har lige købt en lille BR på 54 kvm i en betonbygning fra 1947, som vi skal renovere.

Ud fra sund fornuft at dømme, så er de rødt markerede vægge ikke bærende, kun den tykke væg, der går i midten af huset. Har prøveskåret i den øverste af de rødt markerede vægge, og det er en form for hulsten med puds udenpå.

Er dette korrekt, eller er jeg helt på afveje?

• Plantegning af lejlighed fra 1947 med rødt markerede vægge; diskussion om bærende væg i midten; inspektion af vægmateriale nævnt i indlægget.
De rødmarkerede er sandsynligvis ikke bærende.

Men inden du gør ngt: Ved du, hvad du har lov til at ændre i din andelslejlighed? Vægge tilhører normalt foreningen...

Tjek hvor elen går......
Jeg tror også, at det er rigtigt, som du gætter, at den tykkere væg er bærende. Jeg boede i en lejlighed fra 47. Det så ud omtrent sådan. Den bærende væg var af mursten hos mig. Sandsynligvis er også lejlighedens ydervægge i alle retninger bærende. Hos mig var de pudsede med revertering bagved. Et lille besvær, når man skulle sætte gardinstænger op i dem. Dobbelt plugs i længden og ekstremt lange skruer var nødvendige for at nå frem til noget at fæste i.

Ja, tror på det samme. I ældre huse er ofte "midten"-væggen mfl overdimensionerede så det næsten kan ses, hvad der bærer og ikke. Som nogen påpegede ovenfor, skal du under alle omstændigheder tale med foreningen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.