Naboen og jeg skal bygge et fælles plankeværk i skellet, og jeg er lidt i tvivl om, hvor grove stolper vi bør bruge. Vi har boret huller til fundamenter på cc 120, så der bliver ret tæt mellem stolperne. Den samlede højde på plankeværket bliver ca. 180cm. Tror I, at det er nok med 70x70 stolper, eller bør man gå op til 95x95?

Af rene æstetiske årsager ville vi helst blive på 70x70, men man vil jo ikke have, at plankeværket skal svaje eller endnu værre knække, når vinden tager fat.

Er det helt dækket?

Nej det bliver staketribbor om 28x45 omlap på hver side, så det bliver uigennemsigtigt. Ungefär som på den her billede.

Trægitterhegn bygget med overlappende, vandrette brædder, placeret langs en græsplæne ved siden af et hus.

I og med at dit plank ikke skal være dækket ser jeg ingen som helst problemer med at bygge med 70x70 stolpe. På mit plank (se billede) brugte jeg mig af 95x95 (tror jeg), men da er det i princippet helt dækket. Hvis du er bekymret for, at det skal svaje, så er det vigtigere, at du forankrer dem godt, plinterne skal ikke kunne bevæge sig! Rødt træplank i have med græsplæne, affaldscontainer på træplatform og gult blomstrende busk. Rødt hus med hvidt tag i baggrunden.

70x70 kommer række og anvend plintjärn og ikke stolpesko ellers bliver det vaklende uanset hvordan I gør det...

Godt. Så kører vi på 70-stolper.
Plintjern har vi tænkt at bruge netop for stabiliteten.

Jeg måske kan følge op med et spørgsmål til.
Vi tænkte at støbe plinterne på lørdag, og min nabo vil gerne komme i gang med at bygge hegnet allerede på søndag. Spontant føler jeg, at betonen bør få hærdet lidt længere for at blive rigtig stærk og ikke risikere at revne. Har I nogen mening om det?

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
G Gizer sagde:
I og med at dit plank ikke skal være dækket, ser jeg ingen som helst problemer med at bygge med en 70x70 stolpe. På mit plank (se billede) brugte jeg mig af en 95x95 (tror jeg), men da er det i princippet helt dækket. Hvis du er bekymret for, at det skal svaje, er det vigtigere, at du forankrer dem godt, fundamenterne skal ikke kunne bevæge sig![billede]
Hej
Skal bygge et plank lignende jeres.
Hvorfor er det blandet malet og trykimprægneret?
Har I lyst til at tage nogle flere billeder og lægge op?
Mvh
Johan

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.