Har et altantag, som jeg har revet ned og skal lave om, da jeg har været nødt til at skifte stolperne på grund af råd. Jeg har skiftet til trykimprægneret 90x90 mm stolper, men så efter, at jeg tog den gamle konstruktion ned, at der hvor tagstolene var monteret på væggen, er det en meget "svajende" og usikker konstruktion. Det er en vinduesvæg, som af en eller anden grund ikke virker fastgjort i overkanten, hvilket gør, at den svajer, hvis man lukker altandøren hårdt. Jeg vil løse dette, når jeg skifter vinduer samt altandør i fremtiden. Men jeg tænkte at lave en mere smidig løsning på altantaget, så jeg slipper for at rive det ned, når jeg skal rive den vinduesvæg ned.
Det, jeg tænkte, var at placere en limtræsbjælke over vinduespartiet samt altandøren, hvilket er omtrent 5,5-5,6 meter i bredden. Men hvilken tykkelse kræves der på stolperne i yderkant samt tykkelsen på limtræsbjælken for at kunne bære taget som tidligere? Taget vil være af plade i stedet for kanalplast, men det er vel for sneen, man bør beregne ekstra, da selve taget ikke er så tungt.
Jeg vedhæfter billeder, hvor jeg har tegnet med rød farve, hvor jeg har tænkt at have limtræsbjælken samt de to 90x90-stolper, der er der nu. Kan jeg nøjes med 90x90, eller skal der noget andet til?
Stolperne på siden samt i forkanten er naturligvis ikke skåret i den rigtige længde endnu
Dybden på taget er 4m, stolperne er almindeligt trykimprægneret 95x95 usikker på om de er styrkeklassificerede, men det kan naturligvis udskiftes, hvis jeg har brug for det
Limtræbjælken skal være mindst 90x405 mm. Vælger du en tykkere bjælke, kan du i stedet tage en 140x360 mm. Stolperne, der er 95x95 af trykimprægneret træ, er tilstrækkelige (men lige ved grænsen), hvis de mindst er i klasse C 24. C 14 er for dårligt. Helst ville jeg foretrække, at du skifter dem til 90x90 limtræsstolper. Det er bjælkens lange spændvidde og de høje værdier for snelast i Gävleborg, der gør det problematisk.
justusandersson du som ser ud til at have styr på tingene. Jeg overvejede først at bruge trykimpregnerede reglar i forkanten, hvor der er 3 stolper ud mod græsplænen, men da de kun findes i 5,2 m og jeg har brug for 5,5 m for at kunne have en hel regel der, tænkte jeg også at have en limtræsbjælke i forkanten i stedet for 2 delte trykimpregneret.
Hvad størrelse kan jeg have brug for, når der er en midterstolpe, som ikke fandtes mod væggen? Væggen er nu limtræsstolper 90x90 på hver side af vinduerne, som er forankret i væggen samt limtræsbjælke 90x405, som er forankret i stolperne og væggen.
Ville man f.eks. kunne klare sig med 42x180 eller 56x225 derude? Jeg vil helst have den laveste bjælke muligt, da jeg ellers vil slå mit hoved på den, hvis man skal gå ud den vej.