2,620 læst ·
10 svar
3k læst
10 svar
Hvilke dimensioner skal vi bruge i vores undergulv
Hej,
vi er i gang med at vende op og ned på vores hus.
Tanken er, at vi skal
- ændre planløsningen på overetagen
- lime et stavparketgulv (40-60 cm lange stave)
- lægge vandbåren gulvvarme.
For at vi skal få køkkenet ind under et vindue, overvejer vi at sænke undergulvet, som nu er opbygget
- Gulvmasonit
- Råspont
- 13 cm gulvstrøer med savsmuld imellem
Dette hviler på et støbt betondæk.
Er det OK i stedet at bruge
- Stavparket
- Dobbelt gulvplade (masonit?)
- 7,5 cm gulvstrøer med hængende varmefordelingsplader
- Nogen tynd isolering
Eller hvordan ville I professionelle gøre det?
Taknemmelig for svar
Petter
vi er i gang med at vende op og ned på vores hus.
Tanken er, at vi skal
- ændre planløsningen på overetagen
- lime et stavparketgulv (40-60 cm lange stave)
- lægge vandbåren gulvvarme.
For at vi skal få køkkenet ind under et vindue, overvejer vi at sænke undergulvet, som nu er opbygget
- Gulvmasonit
- Råspont
- 13 cm gulvstrøer med savsmuld imellem
Dette hviler på et støbt betondæk.
Er det OK i stedet at bruge
- Stavparket
- Dobbelt gulvplade (masonit?)
- 7,5 cm gulvstrøer med hængende varmefordelingsplader
- Nogen tynd isolering
Eller hvordan ville I professionelle gøre det?
Taknemmelig for svar
Petter
Det går udmærket at sænke undergulvet, hvis det hviler på et btg.valv, som ikke er i kontakt med jorden.
Mtrl. du kalder "Dobbelt gulvplaywood (masonit?)" er med stor sandsynlighed et gulv, der hedder Duofloor.
Byggaren
Duofloor er to hårde træfiberplader (Masonite, som er et fabrikantnavn) som er limet sammen med virasiden (riflet) mod hinanden, forskudt cirka 2 cm på længde og bredde og med affasede kanter rundt om, så forskydningen fungerer som not og fjeder gør på et not og ferbræt.
Fordele: Håndterbart format (cirka 1,2x0,6 meter). Kræver fuldt undergulv. Let at lægge. Bliver helt glat som en not- og ferbræt af savsmuld. Bygger kun 8 mm i højden. Beregnet til renovering. Holder meget bedre end såkaldt renoveringsgips til gulvformål og behøver ikke samlesspartles. Findes i byggemarkeder, måske under et andet navn end Duofloor, som er den oprindelige betegnelse præcis som Masonite.
Fordele: Håndterbart format (cirka 1,2x0,6 meter). Kræver fuldt undergulv. Let at lægge. Bliver helt glat som en not- og ferbræt af savsmuld. Bygger kun 8 mm i højden. Beregnet til renovering. Holder meget bedre end såkaldt renoveringsgips til gulvformål og behøver ikke samlesspartles. Findes i byggemarkeder, måske under et andet navn end Duofloor, som er den oprindelige betegnelse præcis som Masonite.
Gå til en rigtig trælast, så bestiller de nok hjem til dig. Havde du boet i nærheden, kunne jeg have nævnt Högströms på Orust (som har dem på lager). Prisen i dag vil jeg egentlig ikke udtale mig om, men jeg tror, at du ender omkring 100-150 DKK/m².
Både ja og nej. Egnede ja. Men lime parket på??? Man plejer ikke at lime parket på et undergulv, uanset hvad det består af. Det er i stedet løslagt, så det kan bevæge sig på grund af termiske faktorer, ellers er der risiko for, at det rejser sig i samlingerne, når plankerne udvider sig.
Hvis varmen ligger under, ja. Ovenpå skal du lægge tynd cellplast, en baffel af aluminiumsplade med riller til slangerne og så parketten ovenpå. Og så har du stadig intet at 'lime' parketten på.
Jeg har aldrig oplevet at lime stavgulv direkte på undergulvet. Og hvis du mener stavgulv med løse stave, plejer de at blive sømmet fast med dykkere på papdækket savsmuldsbtg. uden at blive limet overhovedet. Stavene er not og fjermonterede og passer i hinanden som planker gør. Uanset om du lægger dem i hollandsk mønster, sildebensmønster eller ternet mønster.petterlorentzon sagde:
Men der findes også parketbrædder med fastlimede parallelle stave på. Selv med hollandsk mønster. Men heller ikke de limes fast mod underlaget.
Du bør derfor spørge en parketlægger, hvad h*n anbefaler.
- Spånplader med spor til vandbåren gulvvarme
- Casco ProFlex alt Elastic Plus
- Parketgulvet
Kan det fungere?
P
- Reglar
- Spånplader med spor til vandbåren gulvvarme
- Casco ProFlex alt Elastic Plus
- Parketgulvet
Kan det fungere?
P
Kender ikke til Cascos produkter i dette tilfælde, men det fungerer selvfølgelig med gulvvarme. Det jeg hænger mig i er, at du tænker på at lime lamellerne fast mod spånpladen. Det er jeg tvivlsom over, at det fungerer så godt, da træet i parketstaverne er hygroskopisk og skal kunne bevæge sig med fugt og varme.petterlorentzon sagde: