Jeg undrer mig over, hvad jeg kan bruge som alternativt træ til mine spær, da konstruktionsvirke ikke ser ud til at være tilgængeligt på byggmax på Gotland.

Huset er 4,70 bredt. 6m langt. Hældning fra kip til rem 1,30 m

Jeg undrer mig også over, om nogen ved, hvordan man med sikkerhed ved, hvilken spærrkonstruktion der er passende, jeg har fået forskellige forslag
1. Spær med hanebånd, der har to "støtter", som er fastgjort mellem hanebåndet og de øvre dele. Søm/skru alt fast med beslag.
2. Spær med kun et hanebånd og ingen støtter, der sidder mellem hanebåndet og de øvre spærdeler. Beslag også her.
3. Brug et andet materiale end k 24 og fordobl alle, dvs. som at sætte to spær sammen til et.
4. Spær med kun et hanebånd og ingen støtter, der sidder mellem hanebåndet og de øvre spærdeler. Sæt delene sammen med en krydsfiner, der limes og derefter skrues i stedet for beslag.
Hvad er egentlig bedst?
Taknemmelig for svar d^_^b

Oftest tror jeg, at man bestiller spær færdige fra en spærfabrik. Du giver målene til fabrikken, de konstruerer spærret, giver dig færdige beregningsresultater (som du alligevel skal have til byggetilladelsesmyndigheden som en del af kvalitetsplanen), og bygger dem for dig.

Jeg har personligt aldrig handlet spær, men det siges at være overraskende billigt.

De jeg har talt med har sagt, at de knap nok har kunnet købe tømmeret til samme pris som færdige spær, i så fald, så findes der jo ingen grund til at bygge dem selv...

(Jeg ville aldrig turde tage chancen, når det kommer til en så vigtig bærende del i et hus)

Hør med takstolsfabriken i Lye.

www.takstolsfabriken.com også kendt som 3house.

Snicken, KG Ahlqvist, og Björkmans har alle tømmer. Så får du endda tømmer, du kan bruge.

Der hvor vi bor, er der byggefrihed... -Bare at komme i gang, ingen papirer er nødvendige. Så sagde de på bygningsstyrelsen, det eneste krav er, at det nye hus ikke er højere og større end hovedbygningen.
Jeg synes selv, at det ville være nemmest at bestille færdige tagspær, og jeg har alt for lidt viden om, hvordan man selv laver dem, så det bliver nok færdigbyggede alligevel. Problemet er, at det ser ud til at tage noget tid, før de kan leveres.

findes der en bog takstolsboken for dette
et andet alternativ er at kigge på færdige tegninger på bygninger i samme eller noget større størrelse.

Ved at fx finja har nogle bygninger med tegninger på deres hjemmeside.

Mikael_L
Har det løst sig for dig?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.