21,722 læst ·
24 svar
22k læst
24 svar
Hvidlakeret søm eller T-dykkert til gulvlisten?
For at spare tid har jeg købt færdiglakeret hvid gulvsokkelliste, men nu overvejer jeg den bedste montering. Jeg ser to muligheder: Bruge sømpistolen og 18 ga T-krampe. Købe hvidlakeret dykkersøm eller anden hvidlakeret søm, og håndsømmme. Sømmen skal fastgøres i 11mm OSB bag gipspladen, eventuelt også i soklen hvis jeg kommer tilstrækkeligt langt ned. Hvis I mener, der er et andet alternativ, der er bedre, skriv det som et indlæg. Og hvis I har tips til hvilken hvidlakeret søm, der er bedst, skriv det også, tak.
Jeg kører 30 mm dycker med pickan selvom jeg sætter færdigmalet. Hvide søm bliver alligevel skavet synes jeg, så kan man ligeså godt dutte lidt maling hvis dyckerten ses. Går jo pokker meget hurtigere med picka
Sent from my HTC One V using Byggahus
Sent from my HTC One V using Byggahus
Ja, hvis farven på den lakerede spiken alligevel forsvinder, når man spiker den, så kan det jo være ligegyldigt om man går efter og dutter hvid farve på den eller andre slags spiker.
Men man skal måske spiker lidt tættere med 18ga T-dyckert?
Men man skal måske spiker lidt tættere med 18ga T-dyckert?
Jeg har spikret med hvidmalede søm, de bliver mindre synlige end umalede, men som sagt noget skrammede, så for perfekt resultat skal man alligevel duppe. Havde jeg haft en sømpistol, havde jeg brugt det, så havde jeg måske undgået hammertag i listen og et og andet skævt søm 
Nu har jeg stemt...Mikael_L sagde:
Du som har nye fine, lige vægge bør ikke have nogen problemer. I de tilfælde, hvor jeg har sat lister på nye vægge med råspont eller osb bagved, eller hvis man klipper dem i bundstykket, så er det nok med et fåtal søm, så sidder de som en smæk. Jeg synes, det er lettere at få det rigtigt tæt med pistolen end at slå dem i med håndkraft.
Nu har jeg stemt selv, på hvad jeg egentlig håber, at jeg kommer til at bruge
, T-dyckert.
T-dycket-picka findes, og så slipper jeg for at flakse afsted og købe hvidhovedede søm også.
Fönstersmygarna skærer jeg ud af 16mm MDF, den grunder jeg og maler første færdigstrøg, så skyder jeg den fast med t-dyckert, sætter lidt finspartel i hullerne og laver slutmalingen bagefter.
Men gulvlisten har jeg jo ikke tænkt mig at male helt bagefter ...
Men jeg tager til mig af meningen, at selv hvidmalet søm skal fornyes med lidt maling bagefter, i så fald er der jo ikke så meget fordel ved den.
T-dycket-picka findes, og så slipper jeg for at flakse afsted og købe hvidhovedede søm også.
Fönstersmygarna skærer jeg ud af 16mm MDF, den grunder jeg og maler første færdigstrøg, så skyder jeg den fast med t-dyckert, sætter lidt finspartel i hullerne og laver slutmalingen bagefter.
Men gulvlisten har jeg jo ikke tænkt mig at male helt bagefter ...
Men jeg tager til mig af meningen, at selv hvidmalet søm skal fornyes med lidt maling bagefter, i så fald er der jo ikke så meget fordel ved den.
90% af lister/karme/sokler, som jeg har sat nyt, har været ubehandlede, to strygninger inden montering, derefter montering, lidt latexfug/sparkel hvor det behøves, så en hurtig slutstrygning for at skjule monteringen og få helt "tætte" samlinger. Lidt overdrevet pedantisk, men sådan er jeg.
Nu hvor jeg efter noget tid er blevet meget doven, har jeg til de sidste rum købt færdigmalet og skudt med pistolen alligevel, og jeg vil nok påstå, at det er ekstremt pedantisk at dække hullerne, det er jo minimale mærker, man laver, men jeg skal alligevel udbedre samlingerne lidt, da huset er gammelt og skævt, svært at ger sin på perfektion. Så der bruger jeg stadig lidt latexfug og maling i samlingerne, og så får dykkermærkerne også deres del. Men som sagt, lidt overdrevet kan nogle måske mene...
(Men som diskuteret tidligere angående "detaljer" i fx offentlige miljøer, mit hus er ikke en kontorbygning eller kataloghus i en udrullet villamatte, så jeg vil have perfektion
)
Nu hvor jeg efter noget tid er blevet meget doven, har jeg til de sidste rum købt færdigmalet og skudt med pistolen alligevel, og jeg vil nok påstå, at det er ekstremt pedantisk at dække hullerne, det er jo minimale mærker, man laver, men jeg skal alligevel udbedre samlingerne lidt, da huset er gammelt og skævt, svært at ger sin på perfektion. Så der bruger jeg stadig lidt latexfug og maling i samlingerne, og så får dykkermærkerne også deres del. Men som sagt, lidt overdrevet kan nogle måske mene...
(Men som diskuteret tidligere angående "detaljer" i fx offentlige miljøer, mit hus er ikke en kontorbygning eller kataloghus i en udrullet villamatte, så jeg vil have perfektion
Helt klart pistolen (og ja, jeg har stemt). Jeg tror ikke, jeg har slået et eneste lakeret søm i, hvor lakken ser helt godt ud bagefter (i det mindste i betragtning af at jeg husker, at du er ret pedantisk).
Jeg satte de sidste loftlister op i går, og ærligt talt tror jeg aldrig, det var blevet nogen loftlister (næsten heller ikke sokler & indfatninger), hvis jeg havde været nødt til at sømme i hånden.
At det skulle trække, tror jeg ikke er noget problem, jeg har ganske vist 20mm gran eller 14 mm fyrretræ, men væggene er også meget ujævne, og det var ikke noget problem at spænde ind med sømpistolen (eller snarere, orkede jeg at presse listen på plads, inden jeg smækkede, klarede sømmet at holde det på plads), får du problemer, ville jeg supplere med enkelte skruer, hvor det er nødvendigt.
/U
Jeg satte de sidste loftlister op i går, og ærligt talt tror jeg aldrig, det var blevet nogen loftlister (næsten heller ikke sokler & indfatninger), hvis jeg havde været nødt til at sømme i hånden.
At det skulle trække, tror jeg ikke er noget problem, jeg har ganske vist 20mm gran eller 14 mm fyrretræ, men væggene er også meget ujævne, og det var ikke noget problem at spænde ind med sømpistolen (eller snarere, orkede jeg at presse listen på plads, inden jeg smækkede, klarede sømmet at holde det på plads), får du problemer, ville jeg supplere med enkelte skruer, hvor det er nødvendigt.
/U