Jeg stiller mig i samme hjørne som t-dyckert med picka -folket. Men jeg går over en omgang med snickerispackla og så dutter jeg lidt farve. Ellers synes jeg alle de små huller ses for meget. Det er så lidt ekstra arbejde også.
Dykkert og sømpistol. Det gælder om at skyde hurtigt, når man har fået listen på plads.
Er ikke så kræsen, da huset er gammelt, skævt og skævt. Gulve i buer, vægge i buer, og ingen vinkel er lodret eller 90 grader. Saver så præcist jeg kan efter snigvinkel, og fylder op med latex og maling.
Dykkernåle er således det mindste af mine problemer.
Ja T-dyckert med trykluftspistol bliver det altså.
Og nu skulle jeg præcis til at gå i gang, men synes listerne ser lidt kraftige ud?
Ja lige præcis, jeg har altså ved en fejl bestilt 69mm lister i stedet for 56mm.
Og nu står vi og stirrer på en lagt liste og overvejer, mellem at køre med 69mm eller køre og bytte (puhhh).
Hvad vælger I selv for lister?
Her gælder det almindelige glatte hvide, enten 56 eller 69mm.
Rummene er "normalstore" ca. 3-4 meter lange vægge i forskellige retninger. 2,5 i lofthøjde, ingen loftliste, tapet på væggene og egetræslignende laminatgulv.
Den ekstra info er ment som hjælp til at give et råd.
Havde det ikke været lidt halvbesværligt at køre og bytte (og tager tid, jeg tænkte at blive færdig med et rum i dag), ville jeg nok have kørt og byttet. Men samtidig ser måske 69mm lidt mere luksuriøst ud?
Jeg fatter faktisk ikke, at du overvejer 56mm, sådan noget har man vel kun i hochqualitäts plattenbauten (miljonprogram), ikke villaer anno 2012?
Sidst jeg kiggede på almindelige glatte lister, blev jeg irriteret over, at de kun laves op til 95mm, jeg ville have haft 120. Nu var det funkislejlighed med lidt højere lofthøjde (2,70 tror jeg, vi havde), men alligevel. Til den lille hytte, vi bor i nu, lavede jeg mine egne (ud af råplan, behøves kun en CS50 og en rotex for vores lidt mere landlige følelse, jeg griner hver gang jeg ser løbemetre-prisen på sokkel og foder). Disse blev 95 til soklen og 70 til foderet (på det tykkeste er de vel 20 tykke). Dette til et hus, landlig stil og 2,4m i loftet.
Summa summarum: Kør du med 69, 95 er måske i overkanten, men 56 ville jeg sige er for lille.
Ikke bestemt. Men definitivt en glat, moderne, undecoreret stil.
Nu har jeg ladet gulvlisten ligge der et stykke tid og puslet med lidt andet i rummet imens.
Så jeg ligesom ikke står og stirrer på listen hele tiden, men mere bare skimter den ud af øjenkrogen nu og da. Og den ligesom krymper ...
Jeg mener, da vi først lagde den der og opdagede, at den var betydeligt større model end derhjemme, så føltes det underligt.
Og så stod jeg og stirrede på den og funderede og stirrede, og så intet andet end listen, så efter et stykke tid optog den hele mit sind og var kæmpestor.
Men nu opholder man jo sig ikke i rum på den måde, og når listen bare er en lille del af alt man ser, så får den også de rette dimensioner.
Det føles godt nu, jeg orker ikke tage afsted og bytte og spilde en god time i dag.
Mmm, størrelse skal jo ikke have betydning men det bliver fine proportioner til en spejldør f.eks. Kører selv med 55mm til foder og 69mm til gulv. Svanhals i loftet.
Ja lige præcis, jeg har altså ved en fejl bestilt 69mm lister i stedet for 56mm.
?
43 mm. Så lille som muligt. Synes størrelsen på listen er et mål for, hvor dygtig snedkeren/maleren har været. Der burde ikke være behov for mere end nødvendigt ;-)