Købte hvidgrundede 22x120 brædder på Byggmax, men glemte at spørge hvilken slags maling det var på.
Nu har de lukket - nogen der ved eller har et kvalificeret gæt om det går at have oliebaseret dækmaling på?

Selvfølgelig går det.
Grundfarven er altid en oliegrund. Altid.

Ville helst have frarådet dig at købe færdiggrundet panel, da det er en meget tynd grund.
Men eftersom du skal bruge oliemaling på, og ikke akrylat, så går det vel okay.

Jeg ringede dagen efter, da jeg spurgte, og det var en grund, som det var muligt at have både vand- og oliebaseret dækmaling på :)

Men du bør være opmærksom på, at de fabriksgrundede har meget tynd grund, ville kalde det en "transportgrund".
Bare så du er opmærksom på det... tippet er at grunde dem om derhjemme, rigtigt.

_bystrom_ sagde:
Men du bør være opmærksom på, at de fabriksgrundede har meget tynd grund, ville kalde det en "transportgrund".
Bare så du er opmærksom på det... tippet er at grunde dem om derhjemme, for alvor.
Jeg missede desværre at grunde, har kørt to gange med oliedækmaling nu. Måske skulle tage en tredje omgang...

Fungerer godt med to lag oliefarve, problemet med for tynd fabriksgrund/beskyttelsesgrund opstår, når man vælger akrylatfarve, da er der for lidt oliegrund nedenunder. Er man rig eller har farve til overs, fungerer det jo at grunde med oliefarve fortyndet med terpentin direkte, men det er tungt at stryge og dyrt. Er du bekymret for, at du har fået for lidt farve på væggen, så mal en gang til, jeg ville ikke have gjort det. Jeg ville have ventet 3-4 år og malet igen, når det så lidt sølle ud, og huset alligevel skal vaskes.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.