Hej,
Står over for at flytte en kældertrappe og kommer til at skulle lave et hul ned til kælderen.
Kældertaget består af et bjælkelag af blåbeton, som så skal fjernes.
Disse byggeblokke er 50cm brede og ca. 4-4,5m lange, og ifølge tegningerne 10cm tykke (svært at vide præcist da de på tegningen er 1mm).
Er der nogen her, der har en idé om, hvad disse kan veje?
Har en idé om, at man kunne bygge noget nedenunder for at støtte dem og derefter save dem på langs i mere håndterbare størrelser.
Står over for at flytte en kældertrappe og kommer til at skulle lave et hul ned til kælderen.
Kældertaget består af et bjælkelag af blåbeton, som så skal fjernes.
Disse byggeblokke er 50cm brede og ca. 4-4,5m lange, og ifølge tegningerne 10cm tykke (svært at vide præcist da de på tegningen er 1mm).
Er der nogen her, der har en idé om, hvad disse kan veje?
Har en idé om, at man kunne bygge noget nedenunder for at støtte dem og derefter save dem på langs i mere håndterbare størrelser.
Mente ikke at kommentere dit svar.harry73 sagde:
Vil begynde at tage op træbjælkelaget, der ligger ovenpå om en uge eller så, og derefter kan jeg bore et hul for at kunne måle tykkelsen.
Er stadig inde på at bygge noget eller sætte op stilladser under for at støtte, når man begynder at save op i mere håndterbare blokke.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Volumen vægten på armerede letbetonkassetter ligger på højst 0,65 kg/dm3. 5x45x1=225x0.65=146,25 kg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det føles tyndt. Efter en hurtig gennemgang i gamle Bygg II tror jeg, at 15-20 cm (med en hældning mod 20) er mere realistisk. Men der er mange parametre, ikke mindst hvilken nyttig last der er aktuel i dette tilfælde.
Vores er 21 cm.
En brasklapp er også, at du skal afveje på en eller anden måde, når du tager et så stort hul i dem. Det anbefaler jeg, at du lader en konstruktør gøre. Et sådant indgreb kræver også byggetilladelse, for hvilket konstruktionsberegning burde være en forudsætning.
En brasklapp er også, at du skal afveje på en eller anden måde, når du tager et så stort hul i dem. Det anbefaler jeg, at du lader en konstruktør gøre. Et sådant indgreb kræver også byggetilladelse, for hvilket konstruktionsberegning burde være en forudsætning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det "enkleste" er nok at tage op f.eks. to plader og erstatte dem med kortere varianter, som så kræver en ny opbakning af en eller anden form.
Klik her for at svare