2,301 læst ·
12 svar
2k læst
12 svar
Hvad synes I, jeg skal bruge for materiale?
Jeg skal erstatte vores "almindelige" lave fodliste i spisestuen med en høj variant som billederne nedenfor viser.
Vi har tænkt os at genbruge fodlisten og har allerede valgt en "brystliste", men ved derimod ikke, hvad jeg bør bruge for materialet til panelet mellem liste og fodliste.
Jeg har overvejet gips, eller måske hellere en eller anden træplade, f.eks. krydsfiner for at få en autentisk træfølelse, vi bor i et gammelt hus og vi vil have, at det skal føles tidssvarende. Men så har jeg en følelse af, at krydsfiner kan være for groft i stedet...
Er der nogen, der har gjort noget lignende og har et godt forslag?
Her er et billede, der nok bedre forklarer, hvad jeg mener.

Vi har tænkt os at genbruge fodlisten og har allerede valgt en "brystliste", men ved derimod ikke, hvad jeg bør bruge for materialet til panelet mellem liste og fodliste.
Jeg har overvejet gips, eller måske hellere en eller anden træplade, f.eks. krydsfiner for at få en autentisk træfølelse, vi bor i et gammelt hus og vi vil have, at det skal føles tidssvarende. Men så har jeg en følelse af, at krydsfiner kan være for groft i stedet...
Er der nogen, der har gjort noget lignende og har et godt forslag?
Her er et billede, der nok bedre forklarer, hvad jeg mener.
Mdf har jeg vel egentligt ikke engang rigtig overvejet, da jeg har forestillet mig, at de plader er for grove, f.eks. er Byggmax variant på 19mm.
Men en hurtig søgning på google viser jo, at der faktisk findes Mdf fra 3mm.
Desværre ser det ikke ud til, at nogle af mine forhandlere sælger dem tyndere end 16mm, og skal det være et fornuftigt alternativ som gulvsokkel, er 6-10mm nok maksimal tykkelse.
Flere forslag?
Hele den færdige sokkel skal derefter males med linoliemaling. Jeg ved ikke, hvordan det ville se ud, hvis vi satte gipsplader, som vi i så fald skal spartle samlingerne på, inden vi maler det hele.
(det føles jo selvfølgelig lidt som helligbrøde i et hus fra 1923 med det meste i originalmateriale i øvrigt).
-Andreas
Men en hurtig søgning på google viser jo, at der faktisk findes Mdf fra 3mm.
Desværre ser det ikke ud til, at nogle af mine forhandlere sælger dem tyndere end 16mm, og skal det være et fornuftigt alternativ som gulvsokkel, er 6-10mm nok maksimal tykkelse.
Flere forslag?
Hele den færdige sokkel skal derefter males med linoliemaling. Jeg ved ikke, hvordan det ville se ud, hvis vi satte gipsplader, som vi i så fald skal spartle samlingerne på, inden vi maler det hele.
(det føles jo selvfølgelig lidt som helligbrøde i et hus fra 1923 med det meste i originalmateriale i øvrigt).
-Andreas
Ja det havde jeg totalt glemt...
Det havde jeg jo faktisk i tankerne, da jeg "projekterede" spisestuen for 3-4 år siden, at jeg kunne have glemt det dengang...
Har masonit nogle særlige egenskaber at tænke på, hvis vi skal bruge det?
Svulmer eller krymper det f.eks på nogen måde?
Må nok alligevel spartles for at det skal blive pænt i samlingerne, men så bruger vi vel snedkerspartel...
Det havde jeg jo faktisk i tankerne, da jeg "projekterede" spisestuen for 3-4 år siden, at jeg kunne have glemt det dengang...
Har masonit nogle særlige egenskaber at tænke på, hvis vi skal bruge det?
Svulmer eller krymper det f.eks på nogen måde?
Må nok alligevel spartles for at det skal blive pænt i samlingerne, men så bruger vi vel snedkerspartel...
findes masonite som er 6 mm, som normalt findes i byggemarkedet
mmm.. men må alligevel skære den eksisterende gipsplade ca 40 cm op på væggen for at fjerne den gamle sokkel, der er kun plankevæg bag gipsen.kamilenski sagde:
Men havde derfor en tanke først, at bare sætte gipsplade og spartle og slibe for derefter at male direkte på...
Ved ikke om man vil kunne se nogen forskel på det, når slutresultatet alligevel bliver dækkende malet...
Klik her for at svare