8,990 læst ·
9 svar
9k læst
9 svar
Hvad spartler man på letbeton/gammel fix for at så flise ovenpå?
Hej!
Jeg har revet fliser ned i et gammelt badeværelse. Fliserne sad med fix på letbeton (uden vådrumssikring), så nu er der en blanding af letbeton og gammelt fix tilbage. Fixet der sidder tilbage kan ikke fjernes.
Nu har jeg brug for at spartle over det, så man kan lægge ny vådrumssikring og flise over det. Det skal altså være noget der
På Beijers fik jeg først med mig Webers reparationsmørtel og en primer der hedder "Floor Primer". Da jeg ringede for at dobbelttjekke om jeg virkelig skulle have gulv-primeren, sagde han der svarede, at jeg i stedet bare kunne dænke væggen og derefter bruge Gypsum Naturgips (Webers gipsprodukt). Det skulle være lettere at arbejde med og holde lige så godt.
Eftersom jeg nu har fået forskellige råd, tænkte jeg bare at dobbelttjekke her,
Jeg har revet fliser ned i et gammelt badeværelse. Fliserne sad med fix på letbeton (uden vådrumssikring), så nu er der en blanding af letbeton og gammelt fix tilbage. Fixet der sidder tilbage kan ikke fjernes.
Nu har jeg brug for at spartle over det, så man kan lægge ny vådrumssikring og flise over det. Det skal altså være noget der
- Kan bære fliser
- er let at få jævnt for en lægmand.
På Beijers fik jeg først med mig Webers reparationsmørtel og en primer der hedder "Floor Primer". Da jeg ringede for at dobbelttjekke om jeg virkelig skulle have gulv-primeren, sagde han der svarede, at jeg i stedet bare kunne dænke væggen og derefter bruge Gypsum Naturgips (Webers gipsprodukt). Det skulle være lettere at arbejde med og holde lige så godt.
Eftersom jeg nu har fået forskellige råd, tænkte jeg bare at dobbelttjekke her,
- Holder Gypsum til vægten af fliser?
- Behøver jeg virkelig ikke prime?
- Går det godt at påføre vådrumssikring (tænkte at bruge LIP's cementbaserede 2-komp med strimler) på gipsbaseret underlag?
Jeg havde lidt samme problem... Jeg prøvede først med gipsmørtel (Gypsum) for at få det glat, og det gik jo nogenlunde, men tog meget lang tid. Så opdagede jeg, at væggen blev bølget, og så var det bare at begynde at rette bølgerne. De tre resterende vægge fik jeg klaret ved at "lime" Jackon plader fast med gipsmørtel og så 8-10 sømpløkker med stor skive i hver.
Brug en blomstersprøjte og vand godt, inden du påfører gipsmørtlen. Ingen primer!
Brug en blomstersprøjte og vand godt, inden du påfører gipsmørtlen. Ingen primer!
Det er altså ikke så enkelt, at man spartler en gang på tværs først og så en gang på højden bagefter, og så er det godt?
Heldigvis er man naiv, ellers havde man aldrig startet sådanne hjemmeprojekter.
Tak for tipset, jeg må jo lære af egne fejl, men jeg burde måske ikke købe mere end en sæk gips til at starte med. ;-)
Tak for tipset, jeg må jo lære af egne fejl, men jeg burde måske ikke købe mere end en sæk gips til at starte med. ;-)
Jeg havde jævnet alt med fliseklæber, sidder godt og er let at arbejde med.
Lidt tricky med porebeton og klæb. Nogle "brænder" porebeton efter hvad jeg har hørt og det kan føre til at det begynder at løsne sig. Gipsmørtel er sikrere fra den vinkel, bare man vander tilstrækkeligt først.Steinmeister sagde:
Jo, naiv som pokker må man være... ellers havde jeg kørt alle værktøjer til genbrugsstationen for længe siden!Andreas Lundgren sagde:Det er altså ikke så enkelt, at man første gang spartler på tværs og derefter på højden, og så er det godt?Godt man er naiv, ellers havde man aldrig startet sådanne hjemmeprojekter.
Tak for tippet, jeg må jo lære af egne fejl, men jeg skal måske ikke købe mere end en sæk gips til at begynde med. ;-)
Skal du have det tilstrækkelig plant for at lægge klinker på, så skal du bruge retningsskinner. Det er lidt tricky med tætningslag (af folie) på gipsmørtel, da jeg mærkede, at der blev en del luftbobler... Jeg brugte Kiiltos system.
Jeg fortryder, at jeg ikke lagde plader på den fjerde væg også, da tætningslaget der ikke "tog" lige så godt som på pladerne, men den væg består til ca. 70% af et stort spejl, så jeg behøver ikke være bange for, at fliser begynder at falde ned på grund af en luftboble...
Må jeg komme med en anbefaling, så læg plader op, det vil du spare en hel del tid på og først og fremmest masser af eder...
Der kan man bare se, stik imod hvad jeg har lært mig (og læst)... Jeg har "limet" masser af gipsplader (og Jackon pladerne) med gipsmørtel på mine letbetonvægge (både Ytong og blåbeton) og de sidder som klippen og har gjort det nu snart 3 år.Steinmeister sagde:
Jeg tror vel måske forskellen er mere, at man måske slipper for at vande, hvis man bruger fix, men begge hæfter jo, hvad det ser ud til...
De gamle fliser sad med fix, og det sidder hårdere end hvad letbetonen er. Hvis jeg prøver at fjerne det, går letbetonen i stykker før fixen slipper. Dog ved jeg ikke om der var primer imellem eller ej.
Tak for alle tips, det ærgrer mig, at jeg skal miste en hel cm gulvoverflade, men jeg antager, at det mest er psykologisk.
Burde vel bare køre på med plader direkte uden at bekymre mig!
Tak for alle tips, det ærgrer mig, at jeg skal miste en hel cm gulvoverflade, men jeg antager, at det mest er psykologisk.
Klik her for at svare