Hej! Vi bor i en Smålandsvilla bygget i 2014, hvor vi flyttede ind for snart to år siden. Vi har bemærket, at der på overetagen kan opstå en lugt af loft og isolering, særligt i et rum hvis døren er lukket samt i alrummet. Det aktuelle rum har en inspektionsluge til VVS, og alrummet har en inspektionsluge til skunk.

Ved at lugte og mærke kom jeg frem til, at det primært var et træk fra inspektionslugen til VVS der lugtede netop loft/isolering. Jeg prøvede at tape revnerne, og det blev bedre. Ret snart blev der dog træk i stedet gennem skvulperøret (hvilket jeg ikke har tapet).

Friskluftsventilerne er åbne, og trappen til overetagen har en åben udformning.

Hvad kan problemet skyldes? Hvad kan man gøre ved det?

Tak på forhånd!

• Inspektionsluge i væg, forseglet med gult tape, med nøgle i låsen, beliggende ovenfor trægulv.
  • Ventilationsrør monteret på en væg i hjørnet af et rum, sandsynligvis til friskluftcirkulation i et hus opført i 2014.
Hvordan ser det ud i inspektionslugen for VVS, er det en åben skakt eller hvordan er det tætnet i toppen og bunden?

Centano Centano sagde:
Hvordan ser det ud i inspektionslugen for VVS, er det en åben skakt, eller hvordan er det tætnet i toppen og bunden?
Det er ikke åbent, men jeg ser, at der er fire huller i hvert hjørne (gult indrammet). To af hullerne har en rød prop, de to andre er åbne. Fra de åbne er der træk. I bunden ser det ud til, at åbningen til skvalderøret findes. (Mit lægmands-håb er nu, at problemet måske kan løses ved at tætne de to åbninger, der mangler propper.)

• Installation med rør og fittings, fire hjørner med huller, hvoraf to har røde plugs og to er åbne. Skvallerrør ses i bunden af panelet.
  • Indersiden af en hvid kasse med metalbeslag og skruer synlige, samt en rød mærkning. En af de fire synlige huller har en dybde.
  • Indersiden af en boks med flere huller i hjørnerne; to indeholder røde plugs, mens et andet hul er åbent. En skrue og noget tekst ses også.
  • Rør med fire åbninger, to åbne og to med røde propper. Der er træk fra de åbne åbninger, og skvaldeør udsynes at være i bunden.
  • Fire hjørnehuller markeret med gule cirkler, to med røde plugs, to åbne. Ledninger og rør set ovenfra. Potentiel løsning ved at forsegle åbne huller.
Det lyder som om der kan være kontakt med loftsrummet via bagsiden af skabet, og at undertrykket i huset trækker luft gennem utæthederne, du har påpeget. Hvilken type ventilation har I i huset?

Så ser det ud til at være. Jeg prøvede at sætte tape på de to åbne huller, og så virkede det som om, at træk flyttede sig/øgede i en sprække i et hjørne.

Vi har aftræksvarmepumpe, Nibe F750.

• Indersiden af en ventilationsskab med bemærkninger skrevet på, der viser en tætning og to gule pile, der indikerer luftstrøm.
Hvordan ser det ud med friskluftsventiler, i hvilke rum sidder de, og hvor store er de?

Friskluftsventilerne sidder og ser ud sådan her (blåt = friskluftsventil, gult = inspektionsluge).

• Plantegning med blå mærker for friskluftsventiler og gule for inspektionslemme i et hus med to soveværelser og et badeværelse.
  • En hvid friskluftsventil monteret på en væg nær loftet, med en ledning og beslag i forgrunden.
  • Friskluftsventil monteret i hjørnet af væggen med inspektionslucke i nærheden.
  • Friskluftsventil og inspektionslucka i væg ses åbne, med hvid ramme og en brun filtrerekant synlig.
  • Friskluftsventil med målebånd foran, viser diameter. Ventilen er hvid i en væg og ser ud til at være en del af et ventilationssystem.
Hvor sidder diffusionsspærren? Sidder den i skunkvæggen eller ligger den helt ude ved taget? Det kan være den, som ikke er tapet tæt, som den skal være. Er indretningen af loftet lavet efterfølgende? I så fald har de måske lavet hul i diffusionsplasten, da de monterede skabet, hvis den sidder i den væg.

Indretningen af loftet er lavet efterfølgende. Jeg vedhæfter billeder af, hvordan Smålandsvillan ser ud før indrettet loft, der ser vel dampspærren ud til at ligge ved taget?

Når jeg åbner inspektionslemmen til skunkvæggen, ser det ud som om, dampspærren sidder i skunkvæggen. Den blev måske flyttet derhen, da overetagen blev indrettet, for jeg ser ingen anden dampspærre længere ud mod taget.

De tidligere ejere sagde, at vandet til badeværelset var frosset den første vinter, da havde bygherren afhjulpet det med mere isolering. Det ser ud som, at de skar op i dampspærren og pressede mere isolering ind og lod plastikken være åben…

Bag VVS-lugen er det sværere at se, hvordan det ser ud.

• Loftet med synlige træbjælker, isolering og dampspærre under konstruktionen. En radiator monteret ved væggen. Ingen anden dampspærre ved taget ses.
  • Loftet i et Smålandshus med synlige dampspærrefolier og trærammekonstruktion, ses før indretning af loftet.
  • Inspektionsluge på en væg i taget, trægulv, markeringer med "Bad", stikkontakt ved siden af.
  • Åben inspektionsluge med bagvedliggende isolering synlig. Trægulv og hvid væg i rummet.
  • Isolering med synlig diffusionsspærre og åbent plastlag i VVS-luge.
  • Isolering i en kattvindsområde hvor diffusionsspærren er skåret op, og mere isolering er presset ind, synlig under et loftsbjælke.
  • Rivnet diffusionsspær lavet af plast med isoleringsmateriale synligt bagved i en loftkonstruktion.
  • Revnet diffusionsspærre med synlig isolering i loftvæg, viser åbent plastik med gul glasuld og metalramme i Smålandsvillans ufinisheret loft.
Der har du sandsynligvis årsagen til problemet. Måske sammen med for få friskluftsventiler.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.