Medlem
· Stockholm
· 40 indlæg
Hej! Vi bor i en Smålandsvilla bygget i 2014, hvor vi flyttede ind for snart to år siden. Vi har bemærket, at der på overetagen kan opstå en lugt af loft og isolering, særligt i et rum hvis døren er lukket samt i alrummet. Det aktuelle rum har en inspektionsluge til VVS, og alrummet har en inspektionsluge til skunk.
Ved at lugte og mærke kom jeg frem til, at det primært var et træk fra inspektionslugen til VVS der lugtede netop loft/isolering. Jeg prøvede at tape revnerne, og det blev bedre. Ret snart blev der dog træk i stedet gennem skvulperøret (hvilket jeg ikke har tapet).
Friskluftsventilerne er åbne, og trappen til overetagen har en åben udformning.
Hvad kan problemet skyldes? Hvad kan man gøre ved det?
Tak på forhånd!
Ved at lugte og mærke kom jeg frem til, at det primært var et træk fra inspektionslugen til VVS der lugtede netop loft/isolering. Jeg prøvede at tape revnerne, og det blev bedre. Ret snart blev der dog træk i stedet gennem skvulperøret (hvilket jeg ikke har tapet).
Friskluftsventilerne er åbne, og trappen til overetagen har en åben udformning.
Hvad kan problemet skyldes? Hvad kan man gøre ved det?
Tak på forhånd!
Medlem
· Stockholm
· 40 indlæg
Det er ikke åbent, men jeg ser, at der er fire huller i hvert hjørne (gult indrammet). To af hullerne har en rød prop, de to andre er åbne. Fra de åbne er der træk. I bunden ser det ud til, at åbningen til skvalderøret findes. (Mit lægmands-håb er nu, at problemet måske kan løses ved at tætne de to åbninger, der mangler propper.)Centano sagde:
Medlem
· Stockholm
· 40 indlæg
Medlem
· Stockholm
· 40 indlæg
Hvor sidder diffusionsspærren? Sidder den i skunkvæggen eller ligger den helt ude ved taget? Det kan være den, som ikke er tapet tæt, som den skal være. Er indretningen af loftet lavet efterfølgende? I så fald har de måske lavet hul i diffusionsplasten, da de monterede skabet, hvis den sidder i den væg.
Medlem
· Stockholm
· 40 indlæg
Indretningen af loftet er lavet efterfølgende. Jeg vedhæfter billeder af, hvordan Smålandsvillan ser ud før indrettet loft, der ser vel dampspærren ud til at ligge ved taget?
Når jeg åbner inspektionslemmen til skunkvæggen, ser det ud som om, dampspærren sidder i skunkvæggen. Den blev måske flyttet derhen, da overetagen blev indrettet, for jeg ser ingen anden dampspærre længere ud mod taget.
De tidligere ejere sagde, at vandet til badeværelset var frosset den første vinter, da havde bygherren afhjulpet det med mere isolering. Det ser ud som, at de skar op i dampspærren og pressede mere isolering ind og lod plastikken være åben…
Bag VVS-lugen er det sværere at se, hvordan det ser ud.
Når jeg åbner inspektionslemmen til skunkvæggen, ser det ud som om, dampspærren sidder i skunkvæggen. Den blev måske flyttet derhen, da overetagen blev indrettet, for jeg ser ingen anden dampspærre længere ud mod taget.
De tidligere ejere sagde, at vandet til badeværelset var frosset den første vinter, da havde bygherren afhjulpet det med mere isolering. Det ser ud som, at de skar op i dampspærren og pressede mere isolering ind og lod plastikken være åben…
Bag VVS-lugen er det sværere at se, hvordan det ser ud.
Klik her for at svare