I dette tilfælde er det en lejlighed i et hus fra 1962. De fleste vægge er beton, lidt træregler og lidt mursten også i nogle vægge.
Hvad skal det helst laves med? Husfix er ikke udelukket for småfix, men visse dele er mere end småfix, da der er større huller efter at man har fjernet en karm, lidt skal man banke ned for at reparere revner mm.
Er det en slags murværk? Gipspuds? Andet? Hvad er bedst som ville fæste godt på mursten, måske træregler mm.?
Køb det som passer din pengepung og "tidskrav på hærdning"
Da det er indendørs og ingen tilførende fugt, så anser jeg, at gypsum passer dig perfekt eller cementmørtel A.
Løstsiddende gammel puds banker du ned. Jo mere, desto bedre.
Konsistensen blander du således, at det føles som tykkere luftig pudding, så spartler/fylder du hullerne op og lader det stivne en smule; når det føles lidt halvstivnet, så skraber/ former du det, du har lagt i. Lad være med at blive fristet til at lægge for tyndt på eller lade være med at lade det stivne, før du piller i det. Venter du længe nok, er det som at skære/høvle i et smørblok, der har ligget i køleskabet. Det kladder ikke, og du har fuld kontrol.
Reparationspuds fungerer ikke som almindelig spartelmasse, hvor du lader det tørre og så sliber. I stedet lader du det halvstivne og så skraber/former/børster du det til den ønskede effekt.
Primere skal du gøre. Det gør du nemmest ved at blande primeren i en blomstersprøjte og så spraye det på. Så slipper du for penslens kladderi og, at det løber ned af armen og ind i armhulen. Fuld kontrol med andre ord.
Nu har jeg ikke fulgt nogen af linksene ovenfor, men sørg for at fjerne lidt af den gamle puds, der sidder på revnede steder som dørkarmen bl.a. For at give flere fæsteoverflader og øge vedhæftning af den nye mørtel. Prime også inden pudsning.
Jeg anser Gipsputs for løst, særligt i døråbningen/karmen - kan den let blive stød og slidt med tiden.
A bruk er unødvendigt hårdt, ja.
Jeg ville have taget C bruk, alternativt lagningsbruk.
Tak. 10 år siden man pudsede op lidt, så man er lidt rusten,
Når jeg alligevel er her, så tænkte jeg at spørge om en ting til. Karmen vi tog bort, hvor man set det tydeligt på billederne havde også en tærskel, som når man fjerner den, efterlader et hul i gulvet mellem disse områder. Hullet bliver 10 cm bredt, 80 cm langt og 5-8 cm dybt. Hvad skal det helst fyldes op med? Finbeton?
Jeg havde fyldt op hullet med hvad jeg havde hjemme; B eller C brug, lad sidste cm være og lagt en finere masse, typ flydende spartelmasse eller en finkornet cementmørtel/pasta.
Kan forestille mig, at du skal have gulv over. Hvis I lægger klinker over, kan du fylde ud med den grovere masse hele vejen op, da flisefixet udjævner det og hæfter godt mod det grove.
Tak. Skal teste. Har ikke brug hjemme, men det må købes ind. Vi skal have parket på det hele, så egentlig spiller underlaget der ikke så stor rolle om det er fint eller lidt grovere.
Bare fordi det hedder gypsym betyder det ikke, at det er "gipsmjukt". Når gypsum er hærdet, er det hårdt.
Gypsum er en ekstremt god allround reparationsfiller, der fylder godt, ikke sprækker og er let at håndtere under hærdningsprocessen. Vi/jeg/andre murere bruger det ofte. Netop fordi det er så let at arbejde med, og det er også en reparationsmørtel.
At jeg anbefalede A mørtel, var fordi den er billig og fungerer helt okay. Det går lige så godt med B og C også.
Det, spørgeren skal gøre, er ikke noget større indgreb, så i princippet kan han bruge hvad som helst, der ikke sprækker.
Og nej, du behøver ikke vande en reparation, selvom det er cementmørtel. Man vander for at køle en tyk betonplade, så den ikke brænder og hærder for hurtigt. Det behøver du ikke gøre med en reparation.
Hullet kan du fylde op med hvad som helst, og du kan fylde hele vejen op.
Som jeg sagde tidligere, kan du skrabe det overskydende væk, når det har hærdet tilpas meget.
Gør det ikke sværere end det er, og lyt ikke til noget andet.
Du har fået fantastiske tips af mig, og hvis du gør, som foreslået, vil du blive mere end tilfreds.
Jeg ville som sagt anbefale gypsym, men hvad du så vælger eller hvordan du vil planlægge arbejdet, er helt op til dig. I sidste ende vil du alligevel blive tilfreds, det er blot forskellige veje til, hvordan man gør det.
Tak for alle tips. Blev reparationsmørtel fra Bauhaus, lidt udfyldning med husfix bagefter, da jeg ikke ville lægge for meget reparationsmørtel og være nødt til at slibe det ned på den hårde måde. Derefter (i yderhjørner) hjørneskinner, bredspartel og det ser ud som fantastiske vægge!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.