Jeg er i gang med at rive ned to gamle gode indvendige lofter fra århundredeskiftet, pudsede på rørmåtte.
Men hvad kaldes sådan nogle lofter egentlig? Jeg har altid sagt "klyssong" (hvor jeg har lært det ved jeg ikke) men nu kom en kollega og begyndte at tale om "kleasong".
Ikke fordi det betyder så meget egentlig - men det ville være sjovt at vide...
Men hvad kaldes sådan nogle lofter egentlig? Jeg har altid sagt "klyssong" (hvor jeg har lært det ved jeg ikke) men nu kom en kollega og begyndte at tale om "kleasong".
Ikke fordi det betyder så meget egentlig - men det ville være sjovt at vide...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 indlæg
Du mener måske revetering? Reveterede tage, altså.
Njae, revetera er vel mere teknikken at pudse på vass eller net.
Jeg er nok mere ude efter materialet. "Klyssong/kleasong" er måske bare typen af vass/vassmatte...
Jeg er nok mere ude efter materialet. "Klyssong/kleasong" er måske bare typen af vass/vassmatte...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 indlæg
Ja? Det lyder meget som et reveteret loft. Havde sådanne i min gamle lejlighed.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Revetering
Du har helt ret, det hedder noget lignende det, du skriver "Klyssong/kleasong". Jeg har søgt i min hukommelse, har ikke rigtig fundet det rigtige endnu.
Det kommer måske...
Teknikken er altså en underafdeling til revetering.
(Revetering betyder egentligt, at man "klæder" noget, i dette tilfælde med puds)
Det kommer måske...
Teknikken er altså en underafdeling til revetering.
(Revetering betyder egentligt, at man "klæder" noget, i dette tilfælde med puds)
Tak - julen er reddet!!!
Og nu fandt man Nordisk Familjebok fra 1924:
"Kloasongvæg (fr. cloison],
let og tynd skillevæg i stenhuse, almindeligvis udført med en kerne af 7,5 cm tykke stående planker med 2,5 cm bræddepanel på begge sider, hvorpå "røras", dvs. sømmes tagrør, og pudses. Kloasongvægge udføres også af monier- eller rabitskonstruktion eller af oprejste plader, som forekommer i handlen under mange forskellige betegnelser. De består hovedsageligt af gips blandet med savsmuld, koksaske o. l. Det karakteristiske ved en kloasongvæg er dog, at den ikke indgår som et konstruktivt led i selve bygningsstammen, men kun tjener som skillevæg. Den hviler ikke på fundament og bærer ikke nogen gulvbjælker."
Og nu fandt man Nordisk Familjebok fra 1924:
"Kloasongvæg (fr. cloison],
let og tynd skillevæg i stenhuse, almindeligvis udført med en kerne af 7,5 cm tykke stående planker med 2,5 cm bræddepanel på begge sider, hvorpå "røras", dvs. sømmes tagrør, og pudses. Kloasongvægge udføres også af monier- eller rabitskonstruktion eller af oprejste plader, som forekommer i handlen under mange forskellige betegnelser. De består hovedsageligt af gips blandet med savsmuld, koksaske o. l. Det karakteristiske ved en kloasongvæg er dog, at den ikke indgår som et konstruktivt led i selve bygningsstammen, men kun tjener som skillevæg. Den hviler ikke på fundament og bærer ikke nogen gulvbjælker."
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 indlæg
Kunne ikke slippe det. Alt for mange håndværkere kaldte det reveteret i min lejlighed. Inklusive vennen bygningsbevaringsantikvaren.
"Beklædning med puds på vægge af træ. Almindeligt i midten af 1800-tallet. For at pudsen skal hæfte, kan man f.eks. bruge ståltrådsnet fastgjort til træstammen med indvævede tagrør eller såkaldt reverteringstegl. Reveterede indvendige vægge plejer at kaldes kloasongvægge.
Kilde: "Begreber ved byggeri og ejendomsudvikling. B.H, S.O 2004"!
Reveteret indendørs kaldes kloasong! Begrebsforvirring, altså.
"Beklædning med puds på vægge af træ. Almindeligt i midten af 1800-tallet. For at pudsen skal hæfte, kan man f.eks. bruge ståltrådsnet fastgjort til træstammen med indvævede tagrør eller såkaldt reverteringstegl. Reveterede indvendige vægge plejer at kaldes kloasongvægge.
Kilde: "Begreber ved byggeri og ejendomsudvikling. B.H, S.O 2004"!
Reveteret indendørs kaldes kloasong! Begrebsforvirring, altså.
Klik her for at svare