152234.jpg
Skiftede til nye vinduer i sommerhuset fra -69, og så blev panelet jo pludselig grimt og skulle skiftes... da jeg rev det ned (fjeldpanel uden luftspalte selvfølgelig) kom denne væg til syne, ret tykke brædder. Har denne type vægkonstruktion et navn, jer der er i branchen...."Almindelig j-a 60'er-konstruktion"?

Senest redigeret:
Stående planke, ofte 3 eller 4 tommer tyk.
Ikke så almindelig i 60'erne!
Men tidligere...
En udvikling af tømmermuren.

Ok tak! Ja de er ca. 4 tommer og ser meget gamle ud, nogle af dem, mistænker at det er rivningsvirke fra et ældre hus...

Det er måske et gammelt hus, der er flyttet derhen og blevet bygget om -69?

Ifølge oplysningerne skal det være bygget i -69, sømmene som pladerne er monteret med ser også galvaniserede ud, så det burde vel ikke være sat meget tidligere sammen overhovedet?

Plankevæg - solid og god.

På med lidt isolering og derefter på med facadebrædder. Det bliver som nyt!

Åh nej. Satte vindpapp og lægtede luftspalte sidste weekend og havde kun tænkt at skrue fjällpanel og foder i morgen.. (Jeg er ikke så macho at jeg sømmer, hvis jeg kan undgå det ;))
På indersiden sidder der derimod 70mm isolering, det synes vi er nok.
Hvordan ser facadebrædder ud ?

Senest redigeret:
dosken sagde:
Hvordan ser facadeplanker ud ?
Tror han mente panelbrædder.

anaitis sagde:
Tror han menade panelbrädor.
ja jeg var ikke så nøje med navngivningen... og nu kommer der vel snart en vigtigpeter som må belære os om forskellen mellem planker, brædder og træstykker i almindelighed.... :)

Ifølge nettet (hvor alt der står er sandt) skal en planke være mindst 9" bred. Eftersom disse er maks 8", er det altså en bræddevæg, ej plank.

:D

Med risiko for at blive anset som en vigtigper:
Jeg har kun i min hukommelse, at definitionen på plank byggede på tykkelsen, at plank skulle være mindst 2" tykt.
Kan jo huske forkert??

Aha, så om jeg tager en bred men tyk bræt og drejer den et kvart omgang så bliver det til en smal planke! :)

Den ville nok være bredere end tykkelsen...

....som sagt....... :)

En planke er så bred, at man kan gå på den, og så tyk, at den holder til at stå på nogle meter ud fra rælingen.

Ellers havde det heddet "Gå på bræddet"

:cool:

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.