Jeg er i færd med at renovere min lejlighed, og har nu revet tapetet ned på en væg, fordi der var dannet luftbobler under det. Under tapetet er der en spånplade eller noget lignende. En del af pladen sad løst, så jeg fjernede den del.
Huset er bygget i 1940'erne, og væggen det drejer sig om er en ydervæg, som ifølge tegningen skal være af mursten. Så man har sat trælægter op (ca. 1 cm dybe) og udenpå det denne spånplade (ca. 12 mm). Vedhæfter billeder her:
Spørgsmålet er nu, hvad denne spånplade egentlig har af formål? Kan jeg rive pladen ned og male/tapetsere direkte på væggen under? Eller sætte f.eks. en gipsplade op i stedet, for at undgå at tapetet jeg sætter op bobler sig?
Det dér er en Tretex plade. Den dæmper støj og isolerer lidt.
Gammelt påfund fra før hårde spånplader eller gipsplader fandtes.
Mere interessant hvad det er for en væg bagved, den ser jo tapetseret ud.
Men riv den ikke ned. Der plejer altid at komme bobler i tapetet ved samlingerne mellem pladerne. Der sidder der papirsstrimler.
Det nemmeste er enten at montere tynd renoveringsgips eller en tyk cower up tapet på væggene for at slippe af med boblerne.
Det der er en Tretex plade. Den dæmper støj og isolerer lidt.
Gammelt påfund fra før den hårde spånplade eller gipsplader fandtes.
Mere interessant hvad det er for en væg bagved, den ser jo tapetseret ud.
Men riv den ikke ned. Der plejer altid at komme bobler i tapetet ved samlingerne mellem pladerne. Der sidder der papirstrimler.
Det nemmeste er enten at montere tynd renoveringsgips eller en tyk cover up tapet på væggene for at slippe af med boblerne.
Tak for svar!
Ifølge tegningen skulle det være mursten, men når jeg kigger ind i et borehul i væggen under pladen, ser det ikke helt ud som mursten. Så jeg er også lidt forvirret der.
Men godt, så lader jeg pladen sidde fast og kører gips/tapet over.