Hej,
Turen er kommet til at begynde at renovere vores overetage. Huset er fra -46, og efter lidt googling så gætter jeg på, at materialet på væggene er Tretex, se billede nedenfor.
Jeg overvejer nu, hvad jeg bør gøre med dette. Som I kan se på billedet, er der visse skrammer og revner. Kan jeg bare spartle, slibe og tapetsere? Eller bør det udskiftes - og i så fald med hvad?

• Revne i væg nær radiator, med synlige skader og skræller i malingen. Monteringsbeslag og ledning ses også. Huset er fra 1946.
N NA_Seal sagde:
Hej,
Turen er kommet til at begynde at renovere vores overetage. Huset er fra -46, og efter lidt googling gætter jeg på, at materialet på væggene er Tretex, se billede nedenfor.
Jeg overvejer nu, hvad jeg bør gøre med dette. Som I kan se på billedet, er der visse skader og revner. Kan jeg bare spartle, slibe og tapetsere? Eller bør det udskiftes - og i så fald med hvad?
Gips med 6mm på væggen. Fungerer udmærket.

Det går fint at bare spartle og bruge remser over samlinger og i hjørner.

Findes flere tråde her om dette med forskellige tips. Begge varianter findes her allerede, men vil tilføje, at hvis du beslutter dig for at beholde det, så mal samlingerne først, så de ikke suger en masse fugt og svulmer op.

Jeg rev treetexen væk og satte 13 gips, da firmaet ingen problemer har med salning.

Protte

Hvis det er treetex, er det blødt, så man nemt kan stikke en nål igennem det. Hvis det kun er nogle få sprækker som dem på billedet, er det måske nemmest at bruge papirstrimler og spartel. Hvis der er store ujævnheder, er det måske nemmere at skifte pladerne ud med gips. Det er også bedre fra et brandteknisk synspunkt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.