tak for svar Kent

Var til byggemarkedet i går og kiggede på, hvilke længder der fandtes på plug og skrue: fischer har en plug, der er 8x50 og træskruer fandtes 6x60 og 6x75. Da plug og skrue er forskellige længder, dukker mit næste spørgsmål op:

Hvor langt skal jeg forbore, og hvordan skal jeg sætte pluggen (se billede):

Ifølge alt 1: Forbore hele vejen for samme længde som skruen og lade pluggen sidde det første stykke.
alt 2: forbore hele vejen men lade pluggen sidde hele vejen ind.
alt 3: forbore lige så langt som pluggens længde og lade skruen gå resten.

Husk at det er puds/letbeton, der er i væggen, og at jeg også vil bruge montagelim i borehullet inden fastgørelse af skrue og plug.

Tak på forhånd

• Diagram af tre alternativer til forboring til plugg og skrue i væg: 1. plugg delvist ind, 2. plugg helt ind, 3. plugg indtil skruelængde.
Mikael_L
Nu har du chancen Nik206.
Du har jo styr på det:
Nik206 sagde:
Det der er vel alligevel lidt bullshit. Der findes udmærkede fastgørelsesmetoder til letbetonvægge, som bliver lige så holdbare som fastgørelser i alle andre materialer.

Det TS sandsynligvis er stødt på, er tykke lag af gammel porøs puds. Puds er derimod lidt af et håbløst materiale at fastgøre ting i.
Rimeligvis leder TS efter bagvedliggende materiale, som er af en anden type end ren puds, og fastgør med passende metode i dette.
Eller limer....

Hullet skal være lidt længere end skruen, som på sin side skal være lidt længere end pluggen.

Exvis plugg - 40 mm - skrue 45 - hul 50.

Når det gælder skruens længde, skal den øges med tykkelsen på det, der skal monteres fast, men eftersom du kun skal montere en stål- (ex plade)-regel, er denne tykkelse forsvindende lille.

tak for svar, men i dette tilfælde fandtes der ingen plugs som var i lignende længde som skruen, deraf min overvejelse (tilfældet plug=50mm og skrue=75mm) om placering af pluggen i borehullet eftersom den bliver ret meget kortere end længden på skruen.

Det føles jo som at så langt ind som muligt burde være det bedste for at sikre sig om at få greb? dvs alt 2.

Senest redigeret:
Har boret lidt dybere (cirka 7 cm) der det slap tidligere og der kommer ud sort støv, meget porøst, synker næsten ind med boret, hvad er det for et materiale?

1)
Hvorfor skal du sænke loftet? Hvor meget skal du sænke det?

2)
Hvorfor ikke hænge det nye indvendige loft i det gamle loft, som jeg foreslog, så havde du sluppet for alle overvejelser om forskellige materialer, farve på borestøv og andet.

3)
Du får en masse råd fra alle mulige kanter, men du ser ikke ud til at tage imod nogen af dem.
Du fortsætter som om du havde skyklapper på ved at bore større og større, dybere og dybere huller.

En lille advarsel til sidst: Pas på med lange bor og borehamre. Det er sket mange gange, at lejlighedsejere uforsigtigt har boret igennem vægge, gulve og lofter til det tilstødende rum, ovenover eller nedenunder.
Er det ind til ens egen toilet, er det måske bare at trække på skuldrene.
Men går man igennem væggen/loftet/gulvet til naboen, kan det blive pinligt. Og dyrt.

Måske bør du overveje dit kompetenceniveau og tilkalde en fagmand?

Held og lykke med det nye loft!

Senest redigeret af en moderator:
Mikael_L
Sort støv i et relativt blødt materiale kan muligvis være slaggsten.

Endnu et modbydeligt materiale at arbejde med/fæste noget i. :confused:

Hvad mener du? Vil du have tips om letbetonfastgørelser, der holder?

http://katalog.essve.se/webspeed/ka...t_bid=V70&dokid=wc397833&katnr=1&katsektnr=69 (min favorit)
http://www.elnu.se/index.php?lista=15&an=3&n1=F%E4stmateriel&n2=++Gips%2FL%E4ttbetinginf%E4stning&n3=L%E4ttbetongplugg+Fischer+GB+&n=4&elmateriel=1
Begge disse har jeg brugt med meget god succes.

http://www.gryts.se/se/produkter/hemaspik-103500400
Ikke brugt selv, men skal fungere godt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Klippspik.jpg
Så sad alt træmateriale fast, som jeg har revet ned, og det kan jeg garantere dig, at det sad fast ordentligt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.