ZipLock sagde:
Plejer ikke indvendige lofter at være fastgjort både i loftet og væggene? TS skal vel have op reglar på væggene uanset hvad han gør?
Ikke nødvendigvis.

Jeg har sat indvendige lofter op, som kun er fastgjort i reglar skruet i loftet.

Formentlig skal TS ikke sænke loftet så meget, kun så spottarna får plads.

Og for at knytte an til Mikael_L i kommentar #8:
Hvorfor ikke bare lime reglar op i loftet. Færdigt.
Men jeg ville bruge træreglar. Jeg er måske lidt gammeldags :)

PS
I kommercielle ejendomme er indvendige lofter så godt som undtagelsesfrit fastgjorte i pendler ophængt i loftet.

Eneste jeg ved, som har gjort noget af naboerne, har hyret håndværkere. Så den eneste måde er at bore et stort fucking hul i væggen og kigge ind for at finde ud af, hvad det er for et materiale?:banghead: Skal man sende det til analyse i et eller andet laboratorium også?:)

Men seriøst nu; den del, der kun består af porøst materiale, og hvor væggen er 10 cm tyk... hvordan kan man gøre der for at fastgøre på den bedste måde?

På andre steder, der virker lidt mere faste... forsøge at bore, så man kan plugge med 75mm og skrue med måske...80mm? hvis ikke det går at bore med almindelig boremaskine, så bruge slagbor?

Senest redigeret:
Mikael_L
Jeg troede, at det var loftet, som fastgørelsen skulle ske i.
Men er det en 10 cm tyk væg, der er "håbløs", så kan det nok være en letbetonvæg da.
For det er virkelig et håbløst materiale.

Det går hurtigere at rive væggen og bygge den op med et bedre materiale i stedet. ;) næsten ...

Mikael_L sagde:
...
Men är det en 10cm tjock væg som er "hoppløs" så kan det nok være en letbetonvæg da.
For det er virkelig et håbløst materiale.
...
Det der er da lidt bullshit. Der findes udmærkede fastgørelsesmetoder til letbetonvægge, der bliver lige så holdbare som fastgørelser i alle andre materialer.

Det TS sandsynligvis er stødt på, er tykke lag af gammmel porøs puds. Puds er derimod lidt af et håbløst materiale at fastgøre ting i.
Rimeligvis leder TS efter bagvedliggende materiale, som er af en anden type end ren puds og fastgør med passende metode i dette.
Eller limer....

Hvordan identificerer jeg materialet i denne relativt tynde del af væggen? Min boremaskine går måske ind omkring 5 cm, men burde ikke den dybde være nok, hvis den samlede tykkelse er 10 cm eller lige under? Jeg er bange for, hvis nu materialet er så porøst og væggen ikke så tyk, at jeg måske får en revne ind mod badeværelset, hvis jeg borer længere? Det er bare gråt, der kommer ud i øvrigt. Jeg har allerede fastgjort (forsøgt) skinnen én gang, plus at der sad en gammel elkabel tidligere, så så mange flere forsøg får jeg nok ikke, før væggen snart ser ud til at være hentet fra anden verdenskrig.

Senest redigeret:
Hvis jeg ikke har misforstået det hele, så er væggen vel netop fra anden verdenskrig (1940'erne), så udseendet passer i hvert fald. Men så kan det være, at væggene er opbygget med en træstamme af brædder (spräckpanel) og derefter forsynet med vassmåtte og puds fra nævnte tid. Så er der ikke meget at gøre end at forstærke væggen med OSB eller hænge i loftet.

• Synes
ByggNiclas
  • Laddar…
haha ja sandt, jeg hentydede også til antallet borehuller (kuglehuller) men uanset med eller uden så er den jo fra den periode:). Ok, ja præcis hvordan de er opbygget kan man jo kun gætte. Men kan det være sådan også i denne del som er mod badeværelset? En indervæg lige over døren mod badeværelset? Burde jeg ikke have stødt på træ da når jeg borede 5 cm?

Senest redigeret:
bør jo tilføjes at jeg også har fået orange/rød 'støv' lidt længere ned på samme væg. Så måske tegl den første meter af væggen og derefter resten når badeværelset grænser op på den anden side måske kun er letbeton da?

Hvis jeg får problemer med pudsvægge, plejer jeg at gøre på en af følgende måder:

1. Bore med et for lille bor - hullet bliver alligevel altid for stort. 5mm plejer at fungere for 6mm rawlplug, 6mm bor for 8mm rawlplug osv.
2. "Lime" i rawlpluggen. Bore rigtig størrelse på hullet. Blæs rent hullet og fyld det med sandspartel, mørtel eller hvad for noget smørelse du har til rådighed, og pres pluggen i. Lad det tørre. Skru skruen i.
3. Lange skruer. Puds sidder altid fast på noget - er det træ, bor ind til træet og brug lange træskruer. Er det mursten, bor så hele pluggen rummer i murstenen, sæt pluggen ind så hele er i murstenen og brug tilstrækkeligt lange skruer til at ekspandere pluggen korrekt på sin plads inde i væggen.

Ingen af disse metoder er by-the-book, men de fungerer udmærket til lettere fastgørelse, kabelklammer osv.

Er det en murstensvæg og man skal fastgøre noget med en horisontal skrue række kan man også være sikker på, at man ender lige i mørtlen mellem to rækker mursten. At flytte hulrækken et par centimeter op eller ned løser det problem.

Senest redigeret:
  • Synes
ByggNiclas
  • Laddar…
Hvad godt med et konkret tip, tak!

Nu er det jo sådan, at dette gælder sænkning af et loft, og dette er en skinne, som vil blive fastgjort i væggen, holder det? Hvilken længde anbefales til skrue?

Jeg tror ikke, jeg helt forstod punkt 2 ovenfor: "lim i pluggen", mener du lime i det tidligere borede "mindre" hul? Så bore den rigtige størrelse og så blæse rent og fylde med spartelmasse osv. og så i med plug?

En overvejelse: Hvordan fungerer udvidefunktionen hos pluggen, hvis man tidligere har limet i borehullet? Er limen ikke ret fast, kan den så udvide sig?

"Limme" i pluggen er den metode, jeg ofte bruger, når jeg alt for sent opdager, at materialet, hvor jeg skulle sætte en skrue, bare blev til støv, så snart jeg satte boremaskinen der. Kan jeg så ikke bore et nyt hul, er der ikke så mange alternativer - der er jo allerede et alt for stort hul der, hvor jeg vil skrue. Så plejer jeg at fylde hullet med spartelmasse eller mørtel af en slags. Jeg tager simpelthen, hvad jeg har ved hånden. Mørtel plejer at være bedst, men det fungerer med det meste. Så trykker jeg pluggen ind i den bløde mørtel/spartelmasse/... og lader det tørre. Så er det bare at skrue.

Om dette holder til dit formål - ingen anelse. Jeg bor i et hus fra tyverne med meget porøse vægge her og der, så jeg har ofte ikke så meget valg. Går det, så går det, og går det ikke, så gør jeg det om. Men således har jeg heller aldrig hidtil haft brug for at fastgøre noget, som nogen risikerer at få i hovedet.

Der er for så vidt et produkt til, som jeg har brugt med en vis succes, og som burde kunne fungere i dit tilfælde, og det er sømplugs. De griber ret langt ind i væggen, og det er nok bare at slå dem ind. Det gør altså ikke noget, hvis pluggen ikke kan forhindres i at rotere til at begynde med. Det trælse med sømplugs er jo, at det ser for skidt ud, men skal det alligevel skjules under et loft, så gør det jo ikke noget.

Senest redigeret:
  • Synes
ByggNiclas
  • Laddar…
hvad godt, tips til lim?

Så hvis jeg forstår det rigtigt for at få det til at holde, en måde kan være; bor først, blæs rent og sprøjt lim ind, så i med plugg vari det også er lim. Op med skinnen og skru i. korrekt?

en tanke, forsvinder ikke hele idéen med funktionen hos pluggen, hvis man limer i hul og plugg?

ByggNiclas sagde:
en tanke, forsvinder ikke hele grejen med funktionen hos pluggen om man limmar i hul og plugg?
Nej hvad så?

Det er vel lige så smart som at skrue i en søm.

Eller slå i en skrue.

Amerikansk skruetrækker du ved

• En illustration af en hammer med træskaft og metalhoved, bruges til at humoristisk sammenligne skruetrækning og sømning.
Der findes et par tricks til...
Prøv at skrue en skrue i uden at bore og isætte rawlplug, en god skruetrækker anbefales.
Hvis man har hullet og rawlpluggen derefter bevæger sig, kan man sætte skruer ved siden af rawlpluggen, som fikserer den, med tre skruer plejer den at sidde ret godt.

Et godt lim er PL400, men sørg for at have kemisk ren benzin til at tørre eventuelt spild. Luftes det, dvs sætter lim på, presser sammen, trækker fra hinanden, presser sammen og trækker fra hinanden og så presser sammen, så hugger det godt fast.
Casco Superfix og lignende limtyper dvs Sika m.fl. fungerer også, de har længere tørretid og bør have pres på sig i cirka et døgn.

/Kent

• Synes
ByggNiclas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.