I vår lägenhet från sekelskiftet finns en tilläggsvägg av något slag i sovrummet. Vi vill skapa mer yta och vill därför ta bort den, går det?

Vad gör den där? Tilläggsisolering? Syns inte på konstruktionsritningarna.

Verkar dock funnits där länge eftersom det är samma lister. Angränsat till kakelugn tidigare.

Vægg med pletvis fjernet puds viser underliggende materiale i et hjørne i en lejlighed fra århundredskiftet, ved siden af en sokkel. Tæt på billede af en væg, der viser flere lag tapet og nedbrudt materiale, herunder et blomstret mønsterlag. Tegning viser et hjørne af en plantegning med en murafslutning og en markering af en mulig falsk væg.

Selvom dine billeder er svære at forstå, kunne man vel gætte på, at man har bygget synlige stammer, typ varmerør. Det er ikke sikkert, at det er originalt. Pasformen på listen er ret dårlig.

Johan Gunverth Johan Gunverth sagde:
Även om dine billeder er svære at forstå, så kunne man vel gætte på, at man har bygget synlige stammer, typ varmerør. Det er ikke sikkert, det er originalt. Pasningen på listen er ret dårlig.
Hvad kan det ellers være? Tror ikke det er stammer, da facaden ikke munder ud mod noget, og har ikke hørt nogen lyde om det.

Er det ikke snarere sådan, at det er en niche, hvor kakkelovnen har stået, og det du kalder ekstra væg, er den gamle væg? Antageligvis er det et lag med puds og tagrør, som man naturligvis ikke kunne have bag kakkelovnen, uden den har været muret direkte mod teglvæggen. Jeg ville ikke have fjernet det. Dels vil det nok være et ret snavset arbejde, dels ved du ikke, hvordan det påvirker lyd- og varmeisolering.

Henningelvis Henningelvis sagde:
Er det ikke snarere sådan, at det er en niche, hvor kakkelovnen har stået, og det, du kalder en ekstra væg, er den gamle væg? Sandsynligvis er det et lag med puds og siv, som man naturligvis ikke kunne have bag kakkelovnen, men den har været muret direkte mod murstensvæggen. Jeg ville ikke have fjernet den. Dels vil det være et ret snavset arbejde, dels ved du ikke, hvordan det påvirker lyd- og varmeisolering.
Burde den ikke have været tegnet ind i dokumenterne med tanke på, at kakkelovnen er det?

Henningelvis Henningelvis sagde:
Er det ikke snarere sådan, at det er en niche, hvor kakkelovnen har stået, og det, du kalder ekstra væg, er den gamle væg? Antageligt er det et lag med puds og tagrør, som man naturligvis ikke kunne have bag kakkelovnen, uden den har været muret direkte mod teglvæggen. Jeg ville ikke have fjernet den. Dels vil det være et ret beskidt arbejde, dels ved du ikke, hvordan det påvirker lyd- og varmeisolering.
Checkede nu i det andet rum, som ligger mod samme væg og som også har kakkelovn, men den havde ikke samme niche eller tilbygning. Uden den væg og kakkelovnen er direkte mod teglvæggen.

K Klockanpå sagde:
Tjekkede nu i det andet rum som vender mod samme væg og som også har kakkelovn, men den havde ikke samme niche eller tilbygning. Uden den væggen og kakkelovnen er direkte mod murstensvæggen
Jeg forstår. Så virker det jo som en senere tilbygning. Kiggede nærmere på et af billederne også, og der ser det jo faktisk ud som om den gamle tapet går ind bag den nye væg. Jeg ville starte med at fjerne en lille del der i kanten for at se, hvad den nye væg består af. Er det puds og vass? En slags plader direkte mod væggen? Reglar og spånplade?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.