Ved ikke om dette spørgsmål passer i det rigtige forum, men det var det nærmeste jeg kunne finde (alternativet havde været under "gulv")...

Jeg forsøger at lave et hul (til ny køkkenafløb) i etageadskillelsen mellem boligplan og kælder i et hus bygget i -43. Kældervægge af betonelementer, resten af strukturen er af træ. Men jeg støder på forhindringer, jeg sidder fast halvvejs i et hårdt materiale og ødelægger kun træborene! Jeg skal skaffe en ekstra lang bore til noget andet, men til hvad?

Etageadskillelsen er ca. 30 cm tyk og består af (ovenfra):
1. Gulvbrædder (fer og not, ca. 30 mm tykke)
2. Regler, ca. 100 mm høje, med træspåner i mellemrummene)
3. Sort pap
4. Endnu et lag træ (uklar tykkelse)
5. NOGET HÅRDT MATERIALE (ukendt tykkelse, men sandsynligvis ikke over 10 mm)
6. Regler, ca. 100 mm høje, med træspåner i mellemrummene)
7. Sort pap
8. Loftbrædder (råhøvlet, ca. 20 mm tyk)
9. Gipsplade

Det går fint at bore både oppefra og nedefra, indtil lag 5 der i midten.
Det lyder ikke som sten, men heller ikke metal. Jeg har forsøgt flere forskellige steder, så jeg tror ikke det er en beskyttelsesplade for ledninger eller lignende.
Nogen der har en idé om, hvad det kan være? Eternit?

Hmm
Virkelig kun 10 mm tykt?
Føles det glat eller ujævnt på overfladen.
Får du klang i svaret, når du slår på det?

Tidligere var det almindeligt at hælde forskellige resterende materialer ned i bjælkelagene.
I nogle tilfælde brugte man slag som isolering.

Har dog aldrig stødt på eternitplader inde i bjælkelag.

Har du prøvet at bore med betonbor?

Jo, jeg lykkedes til sidst med at få lavet et hul og kunne konstatere, at det var en slags hård stenskive. Eftersom stedet er tæt på hjørnet mellem en indervæg og en ydervæg og rummet nedenunder tidligere har huset olietank og lignende, så gætter jeg på, at der findes en form for sammenhæng. Eller bare stabilisering af skillevæggen mod ydervæggen.

Tænk at et i teorien enkelt projekt ("Bore et 50 mm hul i gulvbrædderne, gå igennem isoleringen med et langt træbor og få lavet et anvisningshul nede i kælderloftet, og så bore det tilsvarende 50 mm hul i loftet") kan blive så besværligt i praksis. Nå, nu ved jeg i det mindste, at jeg har krydsede gulvregler og et brædderlag mellem dem også.

Så tror jeg, at der har været en brandbeskyttelse!

Jo, jeg tænkte også på det, men hvorfor i alverden have en brandbeskyttelse i midten af bjælkelaget, med både bjælker og spån både under og over, i stedet for direkte i loftet? Måske var alle de "rigtige" bygmestre mobiliseret til forsvaret -43? :P

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.