Jeg kan vise med billeder, hvordan vi gjorde det.
Kupan kom færdig med udendørsgips. Derefter bygger man lægterne, og på dem skruer man BluClad (tidligere kaldet Masterfacade). Der skal være en luftspalte mellem pladen og gipsen.

For en beskrivelse af, hvordan man pudser på BluClad, sender jeg en mail til dig.
d26kl16.jpg


d29entrekupa.jpg

Vi har ikke pudset endnu. Årsagen til det er, at vi arbejder på at udvikle en ny metode, i stedet for puds, men som stadig ser ud som puds til anvendelse på disse plader, som er enklere og billigere.
 
Snickarboden sagde:
Sweli>Kan du beskrive væggens opbygning? Mail gerne over lidt info til mig med... lyder klart interessant.
snickarboden@hotmail.com

/Kent
Hej Kent,
De to mails som jeg sendte til dig fik jeg Delivery fail.
Din postkasse er fuld.

For at den som vil skal kunne hente informationen har jeg lagt den her:
Uafhængigt Certificeringsorgan i England for byggeri i Europa:
http://www.brecertification.co.uk/pdf/Cert_57_(Nov_99).pdf

Ljunberg Facadebrochure:
[urlhttp://www.ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/fasad_lu/$file/fasad_lu.pdf[/url]

OBS: denne plade hedder i dag BluClad:
http://www.ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/masterf/$file/masterf.pdf
 
Sweli sagde:
At jeg ved at du ikke har læst ser jeg gennem dine kommentarer fx når du siger "stumma sivor som enda underlag", i tidligere kommentar siger du "men det kræver naturligvis bevægelsesfuger" hvilket er helt forkert.

For det første skal man abosolut IKKE have disse skiver som eneste underlag. Det siger fabrikanten udtrykkeligt i sin beskrivelse. Som du kan læse i mine indlæg står det at det er en FOGFRI konstruktion.
Du tager fejl. Jeg har stødt på metoden tidligere og læst om den, det er dog et stykke tid siden, og jeg blev aldrig specielt interesseret, da jeg ikke syntes, at det føltes som en god metode for et træhus som jo lever under det stive skal.

Nu har jeg skummet gennem materialet igen og er stadig ikke overbevist. Som jeg tyder det, skal man have en bevægelsesfug efter maksimalt 6 m, men ikke i pudsen, og det synes jeg virker mærkeligt. Ville være interessant at se et eksempel i nordisk klima, der har ti år på bagen.

(Jeg orker dog ikke at læse alt i mindste detalje, så jeg kan have overset noget, men forklar da i stedet for at opponere dig om, at man ikke er velinformeret, det er jo derfor, man har et forum!!)
 
Uden at være ekspert på nogen måde, så burde jo noget stumt mtrl, uanset hvilket, bevæge sig lige så meget som underlaget det sidder fast i, dvs pladerne burde bevæge sig indbyrdes i forhold til hinanden. I andet fald vil fastgørelserne jo briste/løsne, sammenlign med et alutag sømmet på træunderlag, efter et stykke tid er hullerne meget større i pladen pga bevægelser. (OK lidt ekstrem sammenligning, men alligevel...)
Men er vi ikke lidt OffTopic nu?
 
MrMagic sagde:
Uden at være ekspert på nogen måde, så burde jo noget stumt mtrl, uanset hvilket, bevæge sig lige så meget som underlaget det sidder fast i, dvs pladerne burde bevæge sig indbyrdes i forhold til hinanden. I andet fald vil fastgørelserne bryde/løsne sig, sammenlign med et alutag sømmet på træunderlag, efter et stykke tid er hullerne meget større i pladen pga. bevægelser. (OK lidt ekstrem sammenligning, men alligevel...)
Men er vi ikke lidt OffTopic nu?
Jo, det er det jeg også er inde på, og da burde belastningerne på den tynde puds over fugerne mellem pladerne blive enorm, hvis det er et træhus, man forsøger at kapsle ind. Specielt hvis "den cementbaserede puds bliver ét med den cementbaserede plade," som Sweli skriver. Da skal pudsen over fugen mellem pladerne tage hele belastningen, når trægulvet spændes. Et sted skal det kunne bevæge sig! Måske er beslagene til pladerne så bløde, at de tager bevægelsen...?

Klurigt.

Men, som sagt, så "tvivler jeg" på metoden, hvilket ikke betyder, at jeg er overbevist om, at den ikke fungerer, eller AT den fungerer. Når jeg tænker efter, så tvivler jeg på det meste, når det gælder huse. Jeg begynder nok at blive paranoid. Hjælp!
 
Tænk at det kom til at blive hedt på STO-puts -tråden..
Interessant læsning I bød på!

Framerate sagde:
Jeg begynder nok at blive paranoid. Hjælp!
Bare rolig, Du er ikke alene... ;)
 
Er enig med MatildaSofia, tænk hvad det kan være interessant med puds...altid lige sjovt at se hvilke spor trådene tager. "Herrens (og forumets) veje er uransagelige", men på den anden side får man en masse tips man aldrig havde drømt om før tråden opstod.

Er endnu ikke afklaret med det oprindelige spørgsmål:
Vær venlig at oplyse en uvidende: fordele/ulemper, hvad skal man tænke på, eventuelle prisforskelle (som da burde ses i de to tilbud), hvad er jeres erfaringer?
. Men det kommer måske...?

Tak og på gensyn / Kibba
 
Spørgsmålet er, om det er positivt eller negativt, at der er flere paranoide derude?

Angående fordele og ulemper, så er svaret enkelt:

Uanset hvilken facade man vælger, er der overvejende ulemper. :)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.