Hej,
taler pt. med to byggefirmaer, der regner på vores husbyggeri. Vi skal have pudset facade, "snutputs" - ikke spritpuds.
Stolpen bliver i løsvirke.
Den ene foreslår den konventionelle metode med isoleringsplade og puds, den anden foreslår flamingoplade med STO-puds.
Har forstået, at STO-puds er noget ret nyt på markedet, eller?
Vær venlig at oplyse en uvidende: fordele/ulemper, hvad man skal tænke på, evt. prisforskelle (som bør være synlige i de to tilbud), hvad er jeres erfaringer?
Tak for info / Kibba
taler pt. med to byggefirmaer, der regner på vores husbyggeri. Vi skal have pudset facade, "snutputs" - ikke spritpuds.
Stolpen bliver i løsvirke.
Den ene foreslår den konventionelle metode med isoleringsplade og puds, den anden foreslår flamingoplade med STO-puds.
Har forstået, at STO-puds er noget ret nyt på markedet, eller?
Vær venlig at oplyse en uvidende: fordele/ulemper, hvad man skal tænke på, evt. prisforskelle (som bør være synlige i de to tilbud), hvad er jeres erfaringer?
Tak for info / Kibba
Et firma der hedder så. Ikke nyt.
www.sto.se
Ved ikke om deres puds adskiller sig fra andre.
Men jeg ved, at de har en farve som de har patent på, som hedder Lotusan, så den på en messe. Selvrensende, så smart!

www.sto.se
Ved ikke om deres puds adskiller sig fra andre.
Men jeg ved, at de har en farve som de har patent på, som hedder Lotusan, så den på en messe. Selvrensende, så smart!
Immobil sagde:
;D Foretrækker Miss Superfloor...
JA, det fungerede. Jeg fik teste og se resultatet med egne øjne.. Snavse en væg til, der ikke var malet med Lotusan og en med...
Den almindelige pudsfarve, der satte støvet sig fast, og når man hældte vand på, blev det rigtig snavset.
Når vandet rammer facaden med Lotusan, perler det sig og ruller snavset væk
Det fungerer !!!!!!
Teknikken bag er en silikonemulsion, der støder vand og snavs væk !!!!!
Har set det selv.
Både STO og Caparol har dette produkt !
Verdens bedste sokkelfarve - holder soklen ren og pæn !

Teknikken bag er en silikonemulsion, der støder vand og snavs væk !!!!!
Har set det selv.
Både STO og Caparol har dette produkt !
Verdens bedste sokkelfarve - holder soklen ren og pæn !
den maler sig selv.. ja det er fantastisk. 
den kan males over med samme type maling.Tommy_S sagde:
men du har jo også ret, silikon i ren form er umulig at male over - men i malingen er den tilsyneladende kemisk bundet i malingen på en eller anden måde - jeg spurgte en som ved det, og han sagde, at den rigtige betegnelse er silikoisoleret ??
kibba sagde:Hej,
snakker i øjeblikket med to byggefirmaer, der regner på vores husbyggeri. Vi skal have pudset facade, "snutputs" - ikke spritputs.
Stammen bliver i løsvirke.
Den ene foreslår den konventionelle metode med isoleringsplade og puds, den anden foreslår frigolitplade med STO-puds.
Har forstået, at STO puds er noget ret nyt på markedet, eller?
Venligst oplys en uvidende: fordele/ulemper, hvad man skal tænke på, eventuelle prisforskelle (som da burde kunne ses i de to tilbud), hvad er jeres erfaringer?
Takker for info / Kibba
Begge metoder bruger et blødt materiale til pudsningen. Det gør, at du aldrig kan sømme, skrue eller slå på den pudsede væg uden at beskadige pudset.
Vi skal snart pudse vores karnapper, og vi har sat BluClad plader op, som er en cementbaseret plade, der kan pudses direkte på.
Denne metode bruges meget i store lejlighedsbyggerier og store bygninger i Sverige, men det er endnu ikke kommet ud til villamarkedet. Det er få, der ved, at det findes.
Pladen er desuden brandsikker.
Hvis du kigger på vores hjemmeside, kan du se, hvordan pladerne ser ud på stedet.
Til balkonen skal vi bruge Pyroks-plade, som er speciel til at lægge klinker på. Også denne er brandsikker. Man kan bruge den til facader, hvor man tænker at have mursten eller anden type sten, som mexitegel.
BluClad findes f.eks. hos Fredells. Der har de en udstilling, der viser, hvordan man pudser på dem. Man bruger f.eks. Maxit puds.
Fordelen er, at pudset, som er cementbaseret, bliver ét med den cementbaserede plade. Man kan bruge allerede farvet puds eller bruge ufarget puds, som senere males med silikatmaling, præcis som på betonvægge.
Vi har betonvægge i stueetagen, som allerede har pudsstruktur, derfor skal vi bruge ufarget puds og derefter male hele huset med silikatmaling.
For den, der vil vide mere, har jeg PDF-filer med information om disse plader, som jeg kan maile over.
Tråden handlede om et løsvirkeshus, og jeg tvivler på, at en stiv plade egner sig som eneste underlag for puds i sådan et tilfælde. Den celleplast man bruger under Sto og f.eks. Combimix Futura gør, at man kan tillade en større bevægelse i underlaget, som træbjælkekonstruktioner giver.Sweli sagde:Begge metoder bruger et blødt materiale til pudset. Det betyder, at du aldrig kan sømme, skrue eller slå på den pudsede væg uden at beskadige pudset.
Vi skal pudse vores kupéer snart, og vi har sat BluClad plade op, som er en cementbaseret plade, der kan pudses direkte på.
Denne metode bruges meget i store lejlighedskomplekser og store bygninger i Sverige, men den er endnu ikke kommet ud til villamarkedet. Der er få, der ved, at den eksisterer.
Pladen er desuden brandsikker.
Hvis du ser på vores hjemmeside, kan du se, hvordan pladerne ser ud på plads.
Til balkonen skal vi bruge Pyroksplade, som er speciel til at lægge klinker på. Også denne er brandsikker. Man kan bruge den til facader, hvor man overvejer at have tegl eller en anden type sten som mexitegl.
BluClad findes f.eks. hos Fredells. Der har de en udstilling, der viser, hvordan man pudser på dem. Man bruger f.eks. Maxit puds.
Fordelen er, at det cementbaserede puds bliver ét med den cementbaserede plade. Man kan bruge allerede farvet puds eller anvender ufarvet puds, som derefter males med silikatfarve præcis som på betonvægge.
Vi har betonvægge i stueetagen, som allerede har pudsstruktur, derfor skal vi bruge ufarvet puds og så male hele huset med silikatfarve.
For dem der vil vide mere, har jeg Pdf-filer med information om disse plader, som jeg kan sende over mail.
At det virker på større lejlighedskomplekser og lignende stive konstruktioner er en anden sag, og det tvivler jeg ikke på, men det kræver naturligvis bevægelsesfuger. Selv en mindre overflade går sikkert også fint.
Framerate,
Inden man udtaler sig, burde man læse lidt information. Metoden bruges faktisk på løsvirkeshuse/træhuse. Hvis du søger på nettet BluClad, vil du se, at den anvendes f.eks. i Tyskland og England på netop TRÆHUSE.
Her kommer det, der står på Lungberg.se, virksomheden der importerer pladen fra England.
Bluclad
Ubrændbar, hygroskopisk og frostsikker facadeplade af fibercement med glat fronside og rå bagside. Pladen leveres med savede, lige kanter og glat fronside. Pladen er overfladebehandlet for at reducere fugtoptagelsen, hvorfor den kan lade være ubehandlet under byggetiden (højst 6 måneder). Pladens formstabilitet tillader fugefri montering ved opbygning af pudsfacader og kan også anvendes som underlag for udvendig flise.
Her kommer billeder på huse i SVERIGE, der brugte metoden:

Næppe et betonhus

Her kan du se lidt nærmere billede på resultatet:

Inden man udtaler sig, burde man læse lidt information. Metoden bruges faktisk på løsvirkeshuse/træhuse. Hvis du søger på nettet BluClad, vil du se, at den anvendes f.eks. i Tyskland og England på netop TRÆHUSE.
Her kommer det, der står på Lungberg.se, virksomheden der importerer pladen fra England.
Bluclad
Ubrændbar, hygroskopisk og frostsikker facadeplade af fibercement med glat fronside og rå bagside. Pladen leveres med savede, lige kanter og glat fronside. Pladen er overfladebehandlet for at reducere fugtoptagelsen, hvorfor den kan lade være ubehandlet under byggetiden (højst 6 måneder). Pladens formstabilitet tillader fugefri montering ved opbygning af pudsfacader og kan også anvendes som underlag for udvendig flise.
Her kommer billeder på huse i SVERIGE, der brugte metoden:

Næppe et betonhus

Her kan du se lidt nærmere billede på resultatet:

Og det ved du, at jeg ikke har gjort?Sweli sagde:
Jeg er skeptisk over for stumme skiver som eneste grundlag for puds, da et trähus bevæger sig temmelig meget, måske specielt i vores klima, hvor både temperatur og luftfugtighed kan variere ekstremt over et år.
Den som lever får se. Måske er det en fremragende metode også i Sverige. Måske ikke.
Framerate sagde:Och det vet du att jag inte har gjort?
Jag är skeptisk till stumma skivor som enda underlag till puts eftersom ett trähus rör sig tämligen mycket, kanske speciellt i vårt klimat där både temperatur och luftfuktighet kan variera extremt över ett år.
Den som lever får se. Kanske är en utmärkt metod även i Sverige. Kanske inte.
Att jag vet att du inte har läst ser jag genom dina kommentarer t ex när du säger "stumma sivor som enda underlag", i tidigare kommentar säger du "men det kräver naturligtvis rörelsefogar" vilket är helt fel.
För det första ska man abosolut INTE ha dessa skivor som enda underlag. Det säger fabrikanten uttryckligen i sin beskrivning. Som du kan läsa i mina inlägg står det att det är en FOGFRI konstruktion.
Sweli>Kan du beskrive væggens opbygning? Mail gerne lidt info til mig med... lyder klart interessant.
snickarboden@hotmail.com
/Kent
snickarboden@hotmail.com
/Kent