Ved ikke om dette havner rigtigt, valgte mellem byggetilladelse og byggeteknik.

I hvert fald, vi har fået byggetilladelse, dog vil de for startbeskyttelse have indhandlinger om radonbeskyttelse.
Nærboende venner havde ikke dette med i deres byggetilladelse;
når kræver man dette og hvad er grunden til at man kræver dette?
hvad er det?
Hvem fremskaffer det, er det firmaet der laver fundamentet?
Vi har kælder under resten så har tænkt os at bygge op med type lecablokke som fyldes og så støbe en plade på.

Har en vag erindring om dette, da jeg byggede mit nuværende hus. Har det måske at gøre med, at man skal tætne alle eventuelle rørgennemføringer på grundpladen, så radongas ikke kan "strømme" op i huset?

Aha, ja det lyder rimeligt! Så måske har det at gøre med, at vi bygger badeværelse, det gjorde min ven ikke. Så føles det roligt, bekymrede mig lidt for, at vi lå i et område med høj baggrundsstråling (ringede for øvrigt til kommunen og tjekkede, da vi flyttede ind, men min tillid til kommunen er "sådan lidt").

Så min fornemmelse af, at det er jordentreprenøren/fundamentstøberen, der gør det, er sandsynligvis korrekt.

roland53 sagde:
Har en vag erindring om dette, da jeg byggede mit nuværende hus. Har det måske at gøre med, at man skal tætne alle eventuelle rørgennemføringer i grundpladen, så radongas ikke kan "stromme" op i huset?

Lane sagde:
(ringde iofs kommunen og tjekkede da vi flyttede ind men min tillid til kommunen er "sådär").
Ja, hvis det er kommunen der kræver det så er det vel deres forbandede pligt at kunne oplyse om hvad de vil have også. Tag det skriftligt. :cool:

Hvis I har normalradonjord, skal bygningen udføres radonsikret.
Er det høgradonjord, skal bygningen udføres med radonsikkert udførelse.
Er det lågradonindhold, kræves der ingen særlige foranstaltninger.

Det kommunen ønsker at se, er sandsynligvis en undersøgelse af, hvilken radonindhold jorden har (lav, normal, høj) samt en redegørelse for, hvordan bygningen bliver radonsikret eller radonsikker.
Søg på nettet radonsikkert og radonsikret så får du mange resultater.

Jo det er planen, men vil ikke ringe min sagsbehandler. Venter indtil det har vundet retskraft... Ét skridt ad gangen er det, der gælder her :)

roland53 sagde:
Ja, er det kommunen, der kræver det, så er det vel deres forbandede pligt at kunne oplyse om, hvad de vil have også. Tag det skriftligt. :cool:

Jeg testede selvfølgelig at google radonskydd, men det giver ikke så mange klare resultater, lidt om forskellige markduge, ting at lægge i pladen og sådan. Men ingen lettilgængelige svar på, hvad det er kommunen vil have fra os, vi har jo ikke engang fortalt dem, hvilken type fundament vi har tænkt os (indgår også i startbeviset).

Viktor Cz. sagde:
Hvis I har normalradonjord, skal bygningen udføres radonbeskyttet.
Hvis det er høgradonjord, skal bygningen udføres med radonsikkert udførelse.
Hvis det er lavradonindhold, kræves der ingen særlige foranstaltninger.

Det, kommunen vil se, er sandsynligvis en undersøgelse af, hvilken radonindhold jorden har (lav, normal, høj) samt en fremstilling af, hvordan bygningen bliver radonbeskyttet eller radonsikker.
Søg på nettet radonsikkert og radonbeskyttet så får du mange resultater..

Får ikke helt styr på, hvad du mener. Du skriver i indledningen, at du allerede er flyttet ind?:(

Så kan det vel ikke handle om tætning i pladen? Lidt sent at tænke på nu :confused:

Vi skal bygge ud på vores hus!

roland53 sagde:
Får ikke rigtig fat i, hvad du mener. Du skriver i indledningen, at du allerede er flyttet ind?:(

Så kan det vel ikke handle om tætning i pladen? Lidt sent at tænke på nu :confused:

Radonsikring kan være lidt forskelligt, først skal I nok tjekke, hvor meget radon I har i jorden, derefter må man afgøre om man har brug for at lægge rør i fundamentet og ventilere radonet ud eller om det er tilstrækkeligt med gummitætninger rundt om afløbet samt at fugemasse med gastæt skum rundt om alle gennemføringer i pladen!

Kan være dette de mener!

ok, tak, lyder rimeligt også. Må ringe og bede dem præcisere til sidst, inden man starter nogle målinger... Det føles lidt fjollet alt det her, når man bygger ud. Ingen interesserer sig for det eksisterende 70'er-hus uden ventilation, direkte virkende el osv. Men udbygningen skal have ventilationsplan, energiberegning og radonbeskyttelse... Men nu har jeg i det mindste en opfattelse af, hvad det kan være.

Nefcairion sagde:
Radonbeskyttelse kan være lidt af hvert, først skal I nok tjekke, hvor meget radon I har i jorden, så må man tage udgangspunkt derfra, om man behøver lægge rør i grunden og ventilere radonet ud, eller om det er nok med gummitætninger rundt om afløbet samt at fugte med gastæt skum rundt om alle gennemføringer i pladen!

Det kan være det, de mener!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.