Behøver gode råd. Gamle murede/pudsede vægge i fyrrum, hvor jeg er holdt op med at fyre og i stedet har en jordvarmepumpe. Har nogle centimeter over gulvet på væggen opdaget en stribe med et tyndt hvidt blødt, næsten silkeagtigt, pulver, der ser ud til at være trængt frem fra væggen. Kan ikke se nogen anden grund til, hvorfor det hvide findes som en stribe der..altså ser ikke, at det kan være kommet der på nogen måde uden burde have sin oprindelse i væggen.
Hvad kan dette være? Når man rører ved det mellem fingrene, er det helt silkeagtigt. Føles næsten som blødt pudder. Overvejer om det af en eller anden grund kan være gammel kalk, der trænger frem fra den gamle puds. Hvad tror I? Og hvorfor? Håber det ikke skyldes fugt eller lignende.
Nogen der kender til om kalk i gammelt mørtel kan trænge frem fra mørtlen. Og i så fald hvorfor? Føles det som et silkeagtigt pulver?
Kan tilføje, at et firma for nogle år siden malede væggene med LipPrimer54 for at binde den puds, der var begyndt at tørre, og som let faldt ned. Kan det have været forkert? Binder det fugt i væggen?
Kan tilføje, at fyrrummet er nedsænket et par trin, dvs. ned i den gamle torpargrund.
Altså er gulvet i fyrrummet lavere end gulvet som sådan i stueetagen.
Hej!
Det du ser er kalkudfældning!
Da du har skiftet fra at fyre i fyrrummet til at gå over til varmepumpe, er den såkaldte spildvarme blevet reduceret i rummet.
Sandsynligvis lå temperaturen i rummet betydeligt højere tidligere, og med det nuværende anlæg lavere, hvilket som følge betyder, at fugt trænger længere ind i gulvet og væggen end tidligere, og en reaktion i kalken starter og ytrer sig som den udfældning, du ser!
Det er ikke noget direkte at bekymre sig om, så længe du ikke har noget organisk materiale i gulv/væg (træ f.eks.) hold dog øje med det en gang om året.
Svært at vide, om der er organisk materiale i væggen. Tænker, at der sikkert er, da det er indervægge.
Ser bl.a. gammel "vassmatta" på en af væggene, hvor pudset er løsnet. Ser træ et andet sted.
Hvordan i alverden kan jeg holde øje med dette en gang om året.. Hvad skal jeg holde øje med, og hvordan?
Jeg har hørt, at hussvamp trives i kalkholdige miljøer, fx omkring gamle murstokke, der er blevet kolde i torpargrunden, efter man fx er holdt op med at fyre. Jeg har desværre ingen gennemløbelig torpargrund... Umuligt at holde styr på. Kan kun kigge ind gennem små katteglugger.
Kan de kalkudfældninger, man ser på fyringsrummets væg, også findes rundt murstokken i grunden? Hussvamp i kalken? Eller tror I, at fænomenet primært opstår på fyringsrummets væg, nu hvor fyringsrummet er koldere end tidligere, og fugt trænger igennem gulv/vægge?
Er det uhensigtsmæssigt fra et fugtperspektiv at have LipPrimer54 rullet på de gamle pudsvægge? Kan det være medvirkende til fugtproblemer med kalkudfældninger på væggen? Eller kan fugt trænge igennem væggen alligevel, dvs. væggen kan ånde, og fugt bliver ikke siddende i væggen under primen?
Tak på forhånd!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.