Er ved at renovere et rum i kælderen, og har fundet et lag med noget, der ligner halm blandet med mørtel. Det ser ud som om hele loftet har et tyndt lag af det samt ca en dm ned på væggen. Mit spørgsmål er, kan man skrabe det bort og erstatte det med noget andet, der er mere let at arbejde med. Som sagt, hvorfor har man lagt det der, hvad er funktionen.
Det er så vidt jeg ved armeringen i betonen! Man armerede med halm før i tiden. Det er altså det, der holder hele taget sammen, eller gulvet ovenpå for den sags skyld. Fjern ikke mere!
okay ja jeg mistænkte en slags isolering, da det kun ser ud til at være nogle cm tykt i loftet. Nogen som har nogle tips til, hvad man kan lægge der i stedet, hvis vi skraber det ned fra loftet? Betonen ser ud til at have en meget grov overflade, og vi vil have et så glat loft som muligt. Loftshøjden er kun ca. 2m, så det bliver lidt lavt med et loftsænkning synes jeg.
Pladen består af træuld sammenbundet af cement. Pladen blev lagt direkte i formen, derefter armeringen af stål, ikke halm, og betonpladen blev støbt. Træulditskiven er altså indstøbt i betonen, deraf den ujævne overflade. Metoden blev brugt i det mindste frem til 1970'erne (måske senere?). Den letteste måde at få en glat overflade er nok at pudse loftet. Et alternativ er at montere loftsplader. TS spurgte også om funktionen. Det er brandhæmmende, har en vis lydisolerende effekt og blev også anset for at modvirke kondens. Ofte havde man træulditen ubehandlet i loftet. Pudset kan være kommet til senere.
okay ja jeg mistænkte en form for isolering da det kun ser ud til at være nogle cm tykt i loftet. Er der nogen, der har nogle tips til, hvad man kan lægge der i stedet, hvis vi skraber det ned fra loftet? Betonen ser ud til at have en meget grov overflade, og vi vil gerne have et så glat loft som muligt. Loftshøjden er kun ca. 2m, så det bliver lidt lavt med et nedhængt loft, synes jeg
Gipse direkte i loftet kunne måske være en løsning?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.