Hej,

Så denne mærkelige konstruktion i går ved en husfremvisning. Huset er en gammel gård fra slutningen af 1800-tallet (tror jeg).

Nogen der ved hvad det er? Mit gæt er, at bjælken er fastgjort til de underliggende bjælker i tagkonstruktionen, i mellembjælkelaget. (Hvad de nu hedder?)

MVH / Jonas

tak1.jpg

tak2.jpg

Meget mærkelig anordning. Kan de muligvis have opbevaret såsæd på loftet tidligere? Når nu såsæden er væk, har de opdaget, at bjælkelaget har sat sig. En eller anden klog person har så fundet på denne konstruktion for at rette op på bjælkerne.

En anden variant kan være, at man har haft tunge lysekroner, som har krævet stærke don til at fastgøre loftskrogene.

Men rebet gør mig forvirret?! :-\

Mikael_L
Det er jo en megafed afveksling. :cool:

Rebet holder den stående, falder den omkuld er den jo værdiløs.

Immobil: Säd havde ikke været helt umuligt, dog lysekrone. Det er så lavt til loftet på underetagen, at man undrer sig over, om det ikke er små hobbitter, der har boet der tidligere.

Mikael: Nu når du siger det, så er det absolut en aflastning. Tak! Jeg forstår nu, hvordan den fungerer. Yderligere undersøgelse på underetagen viser, at der er blevet revet en væg der. Måske er det på grund af manglen på denne væg, at man har lavet aflastningen.

Antag at man skulle ønske at åbne op til kip fra værelset nedenunder. Er der nogen, der har en idé om, hvordan man kan fjerne aflastningen samt hæve (alternativt fjerne) den horisontale bjælke i spærstrukturen?

(En bekendt nævnte, at dette eventuelt kunne gøres ved hjælp af, at wirer blev spændt mellem spærene?)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.