Mikael_L
Og hvad bruges den til?

Jeg snublede over en kasse med sådanne her på en byggeplads. Ved ikke hvilken faggruppe der brugte den, eller til hvad. Men jeg er nysgerrig på hvad det er til.

• Metalsøm med rund hoved og riller, fundet på byggeplads.
Egentlig ved jeg ikke, men jeg kan forestille mig, at det er til midlertidige byggerier, som skal rives ned, fx formar.

• Synes
Stefan N
  • Laddar…

Bedste svar

Søm med dobbelt hoved bruges til midlertidige konstruktioner. F.eks. støbeforme, skråstivere osv. Man slår sømmet ind til det første hoved og trækker derefter let sømmet ud med det andet hoved.

• Synes
Nyfniken og 3 andre
  • Laddar…
Rickard.
De bruges også til at fastgøre fx afløb og lignende i hvelvplader. De er lavet af aluminium (måske findes der også stål) og det er meget nemt at slå spidsen af, som stikker ned fra betonen, når pladen er flyttet.

Senest redigeret:
Staffans2000
Den bruger man, når man let vil kunne trække sømmet ud igen. For eksempel ved støbeformssømning. Jeg kalder den selv "formspik".

Rickard. Rickard.ag sagde:
Dom används även for at fastgøre f.eks. afløb og lignende i valvbord. Dom er af aluminium (måske findes der også stål) og går meget enkelt at slå af spidsen som stikker ned fra betonen når bordet er flyttet.
Den på billedet og øvrige som anvendes til midlertidige konstruktioner er altid af stål. Kuldestål tror jeg endda, hvis man skal være nøjagtig.

• Synes
Rickard.
  • Laddar…
dobbelt-hovedede søm blev brugt en del i 60-70'erne til båndjern, som man spændte sammen vægforme med, for at det skulle være lettere at rive formene efter støbning

richardtenggren
Synes man plejer at se disse på amerikanske/britiske byggeprogrammer, har tænkt at de ville være virkelig praktiske til midlertidige fastgørelser, men har aldrig set dem i butik.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.