Når jeg tidligere har boret i vægge i samme ejendom, har jeg troet, at der var lecablokke inde bag ved pudset, fordi borestøvet var gråsort. Men da jeg fjernede et stykke af en væg hos mig selv, så det slet ikke ud som lecablokke. Der er ingen spor af nogen lecakugler, men det er en mørkegrå ujævn grov masse med sporadiske kulsort småklumper, som ligner smeltet sort glas, og enkelte lufthuller. Meget besværligt at fastgøre ting i. Hvad hedder dette, og hvad er det lavet af?

• Væg med fjernet del af tapet og puds, afslører mørkegrå ujævnt materiale med sorte klumper og luftlommer, beliggende i rum med mønstret tapet.
  • Fragment af en væg med mørkegråt, ujævnt materiale, sporadiske sorte klumper og luftlommer, afdækket for at identificere vægmaterialet.
Spontant ville jeg sige letbeton, men det er svært at se ud fra billederne. Kan du give os et nærbillede med et eller andet objekt som reference? Det er dog ret usædvanligt med letbeton som ikke er relativt "fin" i strukturen og som mangler ensartede luftbobler. Selv letbetonfabrikker havde dårlige dage før i tiden dog. Hvornår er byggeriet fra?

Det er fra 1946. Letbeton ses i nederkanten af det andet billede, og den er både fin og jævn i strukturen. Billedet er lidt for lyst. Jeg kan ikke tage flere billeder, da alt nedrivningsmateriale er bortkørt, og de tilbageværende overflader er forbyggede.
Et par personer, som bor i ejendomme fra samme tidsalder, siger slaggerplader. Og det ser nok ud som et restprodukt som slagger...

Det er en type slagg det er lavet af.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.