Det ser spontant ud som en slags fibercement. Findes der eternit andre steder på huset? Isf kunne disse også indeholde asbest.

Hvorfor vil du fjerne dem?

Hvordan ved jeg, om der er eternit, hvordan ser det ud, og hvor kan det findes?

Skal bygge ud på sommerhuset, så nogle vægge skal rives.

@
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson sagde:
Hvordan ved jeg, om der findes eternit, hvordan ser det ud, og hvor kan det findes?

Skal udvide sommerhuset, så nogle vægge skal rives.
Så må du vel rive aspets selv også. Antag at pladerne kan indeholde det, hvis du er usikker. Tænk på, hvordan du river ned og behandler/deponerer materialet, så behøver du ikke bekymre dig...

• Synes
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
ser ud som fibercement, altså ikke eternit med asbest. Fjern pladerne uden at ødelægge dem og brug mundbind, så er du sikker. Hvis det er asbest, så er de ikke farlige at håndtere, det er ikke radioaktivt!

• Synes
tank77 og 1 anden
  • Laddar…
Satsuki
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
ser ud som fibercement, altså ikke eternit med asbest. Fjern pladerne uden at ødelægge dem og brug mundbind, så er du sikker. Hvis det er asbest, så er de ikke farlige at håndtere, det er ikke radioaktivt!
Og desuden er dette udendørs!

• Synes
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Tak! Findes der nogen måde at "se" om det er asbest, når man først har fjernet dem? Og hvor bortskaffer man dem derefter?

Bedste svar

Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson sagde:
Hvordan ved jeg, om der er eternit, hvordan ser det ud, og hvor kan det findes?

Skal udvide sommerhuset, så nogle vægge skal rives ned.
Eternit blev brugt indtil anden halvdel af halvfjerdserne primært som facademateriale, til tagdækning, i ventilationskanaler og rørisolering samt nogle gange som plademateriale, fx i loftsbund. Man kan ikke se på en fibercementplade, om den indeholder asbest, uden man skal sende den til analyse.

Hvis du er i tvivl, bør du tjekke, hvordan din kommune ønsker, at man håndterer asbest, hvis man må deponere det på genbrugsstationen, og om det koster ekstra. Der, hvor jeg bor, ønsker kommunen, at man pakker alt mistænkt affald ind i bygningsplastik og afleverer det i den angivne container på genbrugsstationen. Så længe du ikke bryder, saver eller borer i pladerne, er det ikke farligt at håndtere dem, som arbejder udendørs behøver du knap nok have åndedrætsværn.

• Synes
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Mange tak. Tror ikke, der er nogen eternit i huset, men vil være forsigtig.

• Synes
zarkov
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.