Byggenovice
· Stockholm
· 318 indlæg

Vi har grå tynde skiver, der dækker siderne på sokkelgrunden. Fritidshus fra 70'erne. Hvad er de lavet af, og kan jeg rive/slippe dem af selv?
Byggenovice
· Stockholm
· 318 indlæg
Hvordan ved jeg, om der er eternit, hvordan ser det ud, og hvor kan det findes?
Skal bygge ud på sommerhuset, så nogle vægge skal rives.
Skal bygge ud på sommerhuset, så nogle vægge skal rives.
Så må du vel rive aspets selv også. Antag at pladerne kan indeholde det, hvis du er usikker. Tænk på, hvordan du river ned og behandler/deponerer materialet, så behøver du ikke bekymre dig...Karl-Bertil Jonsson sagde:
ser ud som fibercement, altså ikke eternit med asbest. Fjern pladerne uden at ødelægge dem og brug mundbind, så er du sikker. Hvis det er asbest, så er de ikke farlige at håndtere, det er ikke radioaktivt!
Byggenovice
· Stockholm
· 318 indlæg
Tak! Findes der nogen måde at "se" om det er asbest, når man først har fjernet dem? Og hvor bortskaffer man dem derefter?
Bedste svar
Eternit blev brugt indtil anden halvdel af halvfjerdserne primært som facademateriale, til tagdækning, i ventilationskanaler og rørisolering samt nogle gange som plademateriale, fx i loftsbund. Man kan ikke se på en fibercementplade, om den indeholder asbest, uden man skal sende den til analyse.Karl-Bertil Jonsson sagde:
Hvis du er i tvivl, bør du tjekke, hvordan din kommune ønsker, at man håndterer asbest, hvis man må deponere det på genbrugsstationen, og om det koster ekstra. Der, hvor jeg bor, ønsker kommunen, at man pakker alt mistænkt affald ind i bygningsplastik og afleverer det i den angivne container på genbrugsstationen. Så længe du ikke bryder, saver eller borer i pladerne, er det ikke farligt at håndtere dem, som arbejder udendørs behøver du knap nok have åndedrætsværn.
Byggenovice
· Stockholm
· 318 indlæg
Mange tak. Tror ikke, der er nogen eternit i huset, men vil være forsigtig.
Klik her for at svare