Hvad er dette for et materiale tror du?

Det ligner en slags grov fiber/spån blandet med mørtel. Cement?

Dette er en ventilationstragt i en lade fra 50'erne.
Ventilationstrumme i en lade fra 1950'erne, lavet af groft fiber eller spån blandet med mørtel, sandsynligvis cement. Beliggende i et værkstedsområde.

Dette findes i en væg i samme lade men i en mindre værkstedsdel.
Groft materiale med fiber/spån i en væg fra en ladugård. Synlige fibre blander sig med cement-lignende overflade fra 1950'erne.
 
tommib
Er det ikke pudset halm?
 
eller træuld?
 
Det plejer at kaldes "träullit" og findes også som plader, træspåner bundet med cement. Ikke ualmindeligt ind mod loftet i kælderrum med støbte hvælvinger. Hvis du tænker på asbest, er det nok et ikke-spørgsmål her.
 
  • Synes
Joak og 2 andre
  • Laddar…
Åhå der lærte man noget nyt. Träullit... fandtes det i 50'erne også? Pudset träullit i dette tilfælde antager jeg?
 
Ja, det har eksisteret længe. Meget godt materiale, som mange fjerner i ren panik, fordi de ikke ved bedre.
 
Ja altså det ser jo ret skummelt ud, pudset hvid ser det endnu mere skummelt ud.
 
Jeg har lært, at det hedder herraklitmatta, dog usikker på stavningen. Dette kan i øvrigt være noget dialektalt påfund.
Bruges som nogen tidligere har skrevet i kældre og parkeringshuse som lyddæmpere. Helt ufarligt
Ser i øvrigt ud som om en hulborer-kollega har været i gang :)
 
Hej igen!

Tak for alle svar. Jeg har nu været til analyse med prøven og det viste sig ikke at indeholde asbest. Måske kan være interessant for nogen at vide, ikke mindst mig!!! :)
 
Sad i loftet i gamle.idrætshaller før.
Kan huske når man kastede eller.skød en bold i loftet.så faldt der altid skrald ned :)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.