Hej,

jeg har revet en brystningspanel af i noget tyndt plademateriale, og under denne sidder pladerne som du ser på billedet. Er der nogen, der uden videre bare ved at se på billedet kan sige, hvad det sandsynligvis er for et materiale?

Under dette synes jeg, at jeg aner råspont i sprækkerne.

Jeg er lidt fristet til at fjerne disse plader og lægge el ind og derefter sætte gipsplader som overflade, men vil ikke fjerne pladerne, før jeg ved, hvad det er, og hvilken funktion de eventuelt har (isolering?).

Taknemmelig for svar!

• Væg med fjernet brøstpanel viser lag af tynde plader, skruer ses, og potentielle råspont i revner. Overvejelse om isolering og materialefunktion.
K Keos_Bygg sagde:
Hej,

jeg har revet en brystningspanel af i noget tyndt plademateriale og under denne sidder pladerne som I ser på billedet. Er der nogen, der lige kan sige, hvad det sandsynligvis er for et materiale bare ved at se på billedet?

Under dette synes jeg at ane råspont i sprækkerne.

Jeg er lidt fristet til at fjerne disse plader og lægge el ind og derefter sætte gipsplader som overfladelag, men vil ikke fjerne pladerne før jeg ved, hvad det er, og hvilken funktion de eventuelt har (isolering?).

Taknemmelig for svar!
Den tynde plade ser ud til at være masonit, den tykke bløde treetex. Men det er lidt svært at se. Masoniten er ca. 4 mm, treetexen typisk 12-16 mm.

I tilbygningen (bygget 1949) er væggene indefra og ud opbygget af masonit, råspont, treetex, stående 2 (?) tommer planker, treetex, luftspalte, facadepanel.

Treetexen er isolering i mit tilfælde.

Jeg har fræset for el i råsponten og treetexen men ikke fjernet den. Har fjernet masoniten og erstattet med 6 mm gips, så kunne jeg beholde alle gerigter mm.

Senest redigeret:
N nb. sagde:
Den tynde skive ser ud til at være masonit, den tykke bløde treetex. Men det er lidt svært at se. Masoniten er ca. 4 mm, treetexen typisk 12-16 mm.

I tilbygningen (bygget 1949) er væggene indefra og ud opbygget af masonit, råspont, treetex, stående 2 (?) Toms plank, treetex, luftspalte, facadepanel.

Treetexen er isolering i mit tilfælde.

Jeg har sporet for el i råspont og treetexen men ikke fjernet den. Har fjernet masoniten og erstattet med 6 mm gips, da kunne jeg beholde alle karme mm.
Fedt, to spørgsmål:

1. Hvad brugte du til at spore i råspont og treetex?

2. Skulle du tage døren og vindueskarmene af og derefter sætte dem tilbage igen, når du satte gipsen op?

K Keos_Bygg sagde:
Grymt, två frågor:

1. Vad använde du för verktyg för att spåra i råspont och treetex?

2. Fick du ta loss dörr och fönsterfoder och sedan sätta tillbaka dessa när du satt upp gipset?
1. Cirkelsav indstillet på ca 16 mm og derefter stemmejern. Råsponten skal man tænke over, så man ikke saver den forkert. Typisk savede jeg et snit i sponten, så det var muligt at fjerne en stav.

2. Nej, jeg skar masoniten væk med hobbykniv langs lister / foder og satte renoveringsgips som er omtrent lige tyk, så det ikke kan ses.

• Synes
Keos_Bygg
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.