Jeg tror også, at det er asbest desværre. Så luft ud og stop nedrivningen, indtil du eller en anden kan gøre det på en sikker måde. Det er muligt at håndtere asbest med det rette beskyttelsesudstyr og ved at indkapsle det og deponere det på en kontrolleret måde.
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 142 indlæg
Vil du vide, så er det vel i princippet analyse, der gælder.
Jeg har brugt Evema, de var billige og venlige.
Jeg har brugt Evema, de var billige og venlige.
Meget muligt at det er eternit, og har du brudt det op. Tag det roligt, det er allerede væk, og intet vil ske med dig, det skal kun til genbrugsstationen i tætte sække. Det med asbest er blevet en tilbagevendende ting på forummet. Det er ikke farligt i sig selv, hvis det ikke bearbejdes med sav eller andet, så det støver. Dommedagen er ikke her endnu, som nogle påstår og siger, at det er livsfarligt, ved næsten bare at kigge på det. Eller ligger som tag eller yderside som panel.C carinaboren sagde:
Tak for svar, har dog allerede revet det ned. Nu må det nok ligge, indtil der kommer et saneringsfirma og henter det. Det lader til at være svært at aflevere det på en genbrugsstation, da man kun må aflevere en lille pose der.O onaka sagde:
Jeg har jo i princippet brudt det i stykker, da jeg gik hårdt til værks med et koben for at fjerne det. Dejligt, at du skriver, at jeg ikke behøver at være så himla bekymret, hvilket jeg faktisk har været. Det virker svært at komme af med det på en ÅVC, da de kun tager imod mindre emballager. Dette drejer sig om ca. 4m2.J jonaserik sagde:Meget muligt at det er eternit, og har du brudt det løs, så bekymr dig ikke, det er allerede væk, og intet vil ske med dig, det skal bare til ÅVC i tætte poser. Det med asbest er blevet en tilbagevendende ting på forummet. Det er ikke farligt i sig selv, hvis det ikke bliver bearbejdet med sav eller andet, så det støver. Dommedagen er ikke her endnu, som nogle påstår, og det skal være livsfarligt, bare ved næsten at kigge på det. Eller hvis det ligger som tag eller yderside som panel.
Hos os kan man aflevere en lille pose asbest gratis på åvc. Større mængder end det må man tage til en speciel plads, veje ind, veje ud og betale pr. kg i stedet.
Så spørg din ÅVC, hvad man skal gøre med større mængder end en bærepose.
Personligt har jeg aldrig forstået den ordning. Der må jo være en del nærige personer, der smider det i den grønne spand i stedet for at gennemgå den procedure og betale for det.
Så spørg din ÅVC, hvad man skal gøre med større mængder end en bærepose.
Personligt har jeg aldrig forstået den ordning. Der må jo være en del nærige personer, der smider det i den grønne spand i stedet for at gennemgå den procedure og betale for det.
Det er en mindre mængde, har du spurgt, hvor meget der må afleveres? Hvis jeg ikke tager fejl, skal de modtage mindre mængder fra privatpersoner. Der er mange, der bygger om og nedriver ventilationstrummor fra køkkenet, det var det mest almindelige før i tiden som brandsikkerhed. Tag skrottet og kør derhen. Og læs først på kommunens hjemmeside om det, så du er sikker på at kunne aflevere. Da folkene der kan have deres egne ideer om dette.C carinaboren sagde:Jeg har jo i princippet ødelagt det, da jeg gik hårdt til værks med en brækstang for at få det væk. Dejligt at du skriver, at jeg ikke behøver at være så himla bekymret, hvilket jeg faktisk har været. Det ser ud til at være svært at slippe af med det på en genbrugsstation, da de kun modtager mindre emballager. Dette drejer sig om ca. 4m2
Ja 4 m2 er ikke meget og kan brydes i mindre stykker uden at man bliver kontamineret af det. Nogle stykker i posen hver uge, så forsvinder det. Ikke helt korrekt at tænke sådan, men hvad gør man.B BSOD sagde:Hos os kan man aflevere en lille pose asbest gratis på genbrugsstationen. Større mængde end det skal man tage til et særligt sted, veje sig ind, veje sig ud og betale pr. kg i stedet.
Så spørg din genbrugsstation, hvad man skal gøre med større mængder end en bærepose.
Personligt har jeg aldrig forstået den ordning. Der er sikkert mange nærige personer, der smider det i den grønne skraldespand i stedet for at gå igennem den procedure og betale for sig.
Det der er ikke eternit. Eternit indeholder 80-90% cement og 10-20% asbest, og er et hårdt materiale. Ud fra billede 1 at dømme, så ser materialet ret blødt ud, så pladerne er muligvis 100% asbest. Kan i så fald frigøres betydelig mængde asbestfibre ved bearbejdning. Vær forsigtig.
Pladerne er hårde og ret tungeA academia sagde:
Må jeg gætte, så er det der nok ikke eternit. Det er mere porøst. Farven er også forkert. Det er nok snarere noget gips-/kalk-/cementbaseret.
Dog kan de fleste materialer fra den tid indeholde små mængder af asbest, så sikker kan man alligevel ikke være.
Dog kan de fleste materialer fra den tid indeholde små mængder af asbest, så sikker kan man alligevel ikke være.
Hvis det allerede er gjort, så parketterer du dem og sender til genbrug.
Så sørger du for at glemme det og nyder sommeren med alt, hvad det indebærer.
Hvis du ikke må aflevere så meget, så tjek med kranskommunerne.
Men hæng i hvert fald ikke op i, hvad der er gjort. Ekstremt lille risiko, og det kan ikke reverseres.
Så sørger du for at glemme det og nyder sommeren med alt, hvad det indebærer.
Hvis du ikke må aflevere så meget, så tjek med kranskommunerne.
Men hæng i hvert fald ikke op i, hvad der er gjort. Ekstremt lille risiko, og det kan ikke reverseres.
Medlem
· Västernorrland
· 12 093 indlæg
Jeg synes det ikke ser ud som noget asbestrelateret. Mere en nyere type fibercement plade typ. Er jo ligesom ikke engang sikkert, at de blev sat der i 1965, bare fordi huset blev bygget da.
Klik her for at svare