2,275 læst ·
11 svar
2k læst
11 svar
Hvad er det for en plade kældergulv 60'er hus
Hej,
Jeg har opdaget visse fugtgennemtrængninger i kældervæggen og besluttede mig for at forsøge at løse problemet. Jeg kunne konstatere, at der er sat en slags plade op mod væggen. Derfor har jeg skåret en firkant ud for at inspicere. Desværre ved jeg ikke, om denne er blevet sat op af tidligere ejere, men den blev sandsynligvis monteret, da huset blev bygget. Det føles ikke som almindelig spånplade, men sandsynligvis en form for ikke-organisk plademateriale. Huset er bygget i '64, så jeg er lidt bange for, at den kan indeholde en form for asbest :/. Hvis nogen kan identificere, hvilken plade det er, ville jeg være taknemmelig. Hvordan ville I for øvrigt løse det hele?
Jeg har opdaget visse fugtgennemtrængninger i kældervæggen og besluttede mig for at forsøge at løse problemet. Jeg kunne konstatere, at der er sat en slags plade op mod væggen. Derfor har jeg skåret en firkant ud for at inspicere. Desværre ved jeg ikke, om denne er blevet sat op af tidligere ejere, men den blev sandsynligvis monteret, da huset blev bygget. Det føles ikke som almindelig spånplade, men sandsynligvis en form for ikke-organisk plademateriale. Huset er bygget i '64, så jeg er lidt bange for, at den kan indeholde en form for asbest :/. Hvis nogen kan identificere, hvilken plade det er, ville jeg være taknemmelig. Hvordan ville I for øvrigt løse det hele?
Hvad har den for tykkelse? Er den ca. 12 mm kan det være en asfaboard.
Som tiltag anbefaler jeg omdrænering (og gerne udvendig isolering af grundmuren) samt rive asfaboarden(?) af og pudse væggen op på ny, og male indersiden med silikatmaling.
Som tiltag anbefaler jeg omdrænering (og gerne udvendig isolering af grundmuren) samt rive asfaboarden(?) af og pudse væggen op på ny, og male indersiden med silikatmaling.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Jeg har ikke hørt om asbest i dræningsplader, men umuligt er det vel ikke.H Harryman sagde:Hej,
Jeg har opdaget en vis fugtgennemtrængning i kældervæggen og besluttede mig for at forsøge at udbedre problemet. Jeg kunne konstatere, at der er monteret en slags plade mod væggen. Derfor har jeg skåret en firkant ud for at inspicere. Desværre ved jeg ikke, om denne er blevet sat op af den tidligere ejer, men sandsynligvis blev den monteret, da huset blev bygget. Det føles ikke som almindelig spånplade, men snarere en form for ikke-organisk plademateriale. Huset er bygget i '64, så jeg er lidt bange for, at det kan indeholde en form for asbest :/. Er der nogen, der kan identificere, hvad det er for en plade, vil jeg være taknemlig. Hvordan ville I i øvrigt udbedre det hele?
Normalt set er rådet at lade det være, hvis man kan, asbest er ikke farligt i bunden form, det er støvet man vil undgå.
Skal man fjerne dem, kan man gøre det selv med åndedrætsværn og så lidt indgreb som muligt. Enkelstående begrænset eksponering med rimelige forholdsregler indebærer sandsynligvis mindre risiko (dette er jo desuden udendørs? Eller inde i kælderen, hvor man rimeligvis kan fjerne evt. tekstiler osv., hvor støv kan sidde fast) eller også må man hyre det done til et saneringsfirma (hvilket kan blive ret dyrt). Så skal man lægge pladerne, så hele som muligt, i sække, der er mærkede og køre det til en AVV, der tager imod dette
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
Tak for svar, den er ca. 12 mm tyk. Desværre er det svært at komme ind med en gravemaskine, og jeg ville være nødt til at grave ca. 3m i hånden, så det er en udfordring at drænere. Er der noget, man bør tænke på, hvis man sender en prøve ind til asbestprøve?B b8q sagde:
Tak for udførligt svar! Jeg ville nok helst have undgået at gøre nogen foranstaltninger, men eftersom fugtmærker har mindet mig om det, følte jeg mig nødsaget til at undersøge. Væggen er indersiden af en kældervæg!klaskarlsson sagde:
Jeg har ikke hørt om asbest i dræningsskiver, men umuligt er det vel ikke. Normalt set er rådet at lade det være, hvis man kan, asbest er ikke farligt i bundet form, men det er støvet, man vil undgå.
Skal man fjerne dem, kan man gøre det selv med åndedrætsværn og så lidt indgreb som muligt, enkeltstående begrænset eksponering med rimelige sikkerhedsforanstaltninger indebærer sandsynligvis mindre risiko (dette er jo desuden udendørs? Eller indeni kælderen, hvor man rimeligvis kan fjerne evt. tekstiler osv. hvor støv kan sidde fast) eller så må man hyre det ud til en saneringsvirksomhed (hvilket kan blive ret dyrt). Derefter må man lægge pladerne, så hele som muligt, i sække, der er mærkede, og køre det til en genbrugsstation, der modtager dette.
[link]
Tak for svar. At dræne vil indebære meget arbejde, da jeg ikke kan få en gravemaskine ind pga. husgrunden og beliggenhed. 😬B b8q sagde:
Du kan leve med en fugtig og dårligt drænet kældervæg også, bare du fjerner asfaboarden og banker løs puds væk, pudser om og maler med nogen fugtgennemtrængelig maling, typisk silikatmaling eller kalkmaling. Og så lader være med at indrette kælderen med nogle biologiske materialer, der kan mugne eller rådne. Intet træ, intet stof osv.
Lad kælderen være kælder og ikke boligareal altså.
For øvrigt er der ikke asbest i asfaboard, så du kan være rolig i den henseende.
For øvrigt er der ikke asbest i asfaboard, så du kan være rolig i den henseende.
Findes der firmaer som også graver i hånden hvis det er nødvendigt. Det koster sine skillinger dog. Tidligere var det også almindeligt at idrætsklubber stillede op og gravede mod at de tjente en god skilling til deres forening. Hvis der er mange med spader og trillebøre går det ret hurtigt.H Harryman sagde:
C cpalm sagde:3m er slet ikke urimeligt at grave med håndkraft. Det sværeste er at komme ned i dybden, derefter kan man begynde at skrabe jorden ned i spande, som man hejser op.
Jeg tror, at det mest hælder mod den løsning. Jeg skal nok bare tjekke, at det virkelig er asfaboard, så jeg ikke forhaster mig.B b8q sagde:Du kan også leve med en fugtig og dårligt drænet kældervæg, så længe du fjerner asfaboarden og banker løs puds væk, pudser om og maler med en eller anden fugtgennemtrængelig maling, såsom silikatmaling eller kalkmaling. Og så lader være med at indrette kælderen med nogle biologiske materialer, som kan mugne eller rådne. Ingen træ, intet stof osv.
Klik her for at svare