Jeg synes, det ser ud til at være færdige elementer af letbeton, som er lagt på delvis støbt og muret grund. De er 500mm brede og har skrå kanter.
Jeg tror, jeg fandt et sted, hvor jeg kunne sende et inspektionskamera op gennem bjælkelaget fra krybekælderen. Jeg må prøve det næste gang, jeg har lyst til at blive snavset. Det føles som stranger things "the upside down" dernede.
Jeg følger op på min egen tråd nu, hvor jeg har fundet svaret. Jeg postede jo et billede fra krybekælderen, hvor rørene går op, det er præcis lige op, at radiatoren sidder, og det ser ens ud nedefra for de andre to radiatorer. Sådan her ser det ud fra oversiden. Ingen mærkværdigheder så langt. Men så lånte jeg en sjov ting, varme-kamera-tilsats til mobilen, og det blev tydeligt.
Eftersom du har krybekælder, kan du sikkert med fordel isolere nedefra med fx 10 cm flamingo, der limes fast.
Jeg har samme situation og har overvejet dette. Nogle nævner fugtproblematik, men der er jo alligevel intet organisk her. Dog kan armeringen i betonen ruste!
Jeg har samme situation og har tænkt over dette. Nogle nævner fugtproblematik, men der er jo intet organisk her alligevel. Dog kan armeringen i betonen ruste!
Er der nogen, der har gjort dette?
Hvis du isolerer noget, så hæver du jo temperaturen. Det gør, at det bliver tørrere.
Alle huse har jo isolering under, hvad skulle risikoen være?
Jeg har 10cm flamingoisolering i loftet på min krybekælder.
Ovenover det almindeligt bjælkelag med glasuld.
Tørt og fint.
Fugt i krybekælderen er jo et forårsproblem, altså når varm fugtig luft kommer ind og møder noget, der er koldere. Det bliver jo mest udenpå isoleringen i sig, så burde ikke være et problem. Bliver vel endnu værre, hvis det kondenserer mellem isolering og bjælkelag, tænker jeg. Vi har jo fx en radonsuger, så den burde egentlig delvist løse problemet, da luft ikke vil bevæge sig opad ind i huset. Men så får vi måske det modsatte problem i stedet, varm fugtig luft suges ud om vinteren ned og sidder fast mellem bjælkelag og isolering? Det føles dog lidt langt ude. Isoleringen vil jo være varm-ish.
Men det her føles ret teoretisk ikke anvendeligt, når man har gulvvarme især?
Eftersom du har krybekælder kan du sikkert med fordel isolere nedefra med fx. 10cm frigolit som limes fast.
Mærkede du en tydelig forskel efter du isolerede?
Behøver man gøre det tæt eller er det mest overflade som tæller? Dvs. overflade af bjælkelaget som dækkes af frigolit?
For at gå tilbage Originalinlägget: Ved du, at gulvet er originalt? Har også gulvvarme i lättbetong i næsten hele huset, men det blev lavet for omkring 20 år siden. Nogle påstod, at de fræste slangerne direkte i lättbetongen!
Mærkede du en tydelig forskel, efter du isolerede?
Behøver man at gøre det tæt, eller er det mest overflade, der tæller? Dvs. overflade af bjælkelaget, der dækkes af flamingo?
Hvilket materiale er dit bjælkelag?
Det er halvdelen af overfladen på entréplan, der har krybekælder, det er helt og holdent en tilbygning, der blev lavet i 2018.
Træbjælkelag med gullfiber imellem.
10cm flamingo under, som er limet sammen så tæt som det bare går.
Så i alt 22 + 10cm isolering.
Gulvet er trægulv, og under vinduerne er der radiatorer.
For at vende tilbage til det oprindelige indlæg: Ved du, om gulvet er originalt? Jeg har også gulvvarme i letbeton i næsten hele huset, men det blev lavet for omkring 20 år siden. Nogen påstod, at de havde fræset slangerne direkte i letbetonen!
Nej jeg ved ikke med sikkerhed. Jeg flyttede ind for 5 år siden. Før det havde det været den samme familie, der boede her i meget lang tid, men uklart om det var den familie, der byggede denne tilbygning i 1967.
Jeg har ikke åbnet gulvet og tjekket, har boret igennem det en gang for 5 år siden, men kan ikke huske, hvad jeg lærte dengang.
Det er letbetonbjælkelag, det kan jeg se, og ovenpå er der et plankegulv af den kvalitet, man plejede at have som underlag. Der lå et væg-til-væg tæppe der indtil for 6 år siden. Et himmelblåt væg-til-vægtæppe. Burde have lavet en kulstof-14-datering på det. Hvilket årti var det sidst populært? Da det blev fjernet, var plankegulvet utæt, så det blev slebet og fuget mellem plankerne.
Hvad der er mellem træplankerne og bjælkelaget, kan jeg kun gætte. Jeg tror, det er et mellemrum med lægter og kutterspån. Gulvet er ikke hårdt, det svajer lidt, hvis man tramper lidt.
Tydeligvis er der også rør, som udgår fra radiatorsystemet. Om de er indfræset i letbetonen, eller ligger mellem lægterne, ved jeg ikke.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.