rakt09 rakt09 sagde:
så et yderligere fulmektips.

hvis udgangspladerne er vridne og du efter opdeling i stykker at lime sammen, vender hvert andet stykke vil vinkelfejlene opvejes. intet som ses på det færdige skærebræt

eventuel krumning af overfladerne som skal limes kan jo fjernes så let som at slibe mod et ark sandpapir der er lagt på en plan overflade. det handler om begrænset mængde materiale der skal fjernes.

at så få overfladen plan og fin på det færdige skærebræt er som vi har set en let opgave.

til syvende og sidst handler det vel om hvor mange skærebrætter du skal lave, og eventuel øvrig brug af eventuelle værktøjer du køber.

mere generelt anvendelige værktøjer til træbearbejdning synes jeg er dyksav, multisav, vinkelsliber med 24ers papir, og selvfølgelig den tvangsdrivna excentersliber. og det hører vel til at eje en stiksav og en mindre excentersliber til polering. brugbar men ikke uundværlig er elhøvl og håndoverfræser.

ingen af disse kræver eget rum med frie flader omkring som en plan- og retthøvl gør. ifølge mig et ret stort skridt at tage. regn med at 10 kvm koster en tusing i måneden at opretholde. bliver hurtigt ret dyre skærebrætter, hvis ikke anden brug tilføjes....
Ok, gode tips! Ja, som sagt slutfinish har jeg ganske godt styr på, skal bare sikre mig at jeg har godt materiale på vej ind i projektet...

Ja, rundsav har jeg en god samt vinkelsliber men jeg har aldrig arbejdet med grovere papir end 40 korn. Har også rasp-lignende skiver til grov bearbejdning men det er selvfølgelig ikke anvendeligt til skærebrætter. Stiksav har jeg og en handy excentersliber til slutfinish. Jeg har også elhøvl (som jeg ikke helt er ven med endnu) og en overfræser med dyk på 1400W som fungerer rigtig godt.

Vi må se hvor mange skærebrætter jeg laver eller andet hvor jeg har nytte af planhøvling men det føles ret godt at have den mulighed for mig som er lidt doven... 😁 En bordmodel tager jo ikke så meget plads heller.

Jeg fandt en yderligere video, hvor man forklarer, hvordan man kan rette træ uden en afretter.

ja der er flere veje til rom:) og med lidt snilde kan man komme rundt om det meste.

en bordshøvl af typen først i video nr 1 er jo god, hvis der er behov for en indsats for at opnå den første plane overflade, og kan som du siger være designet, så den ikke optager for meget permanent plads. et par rullestøtter er til stor nytte.

dernæst vil jeg igen gerne fremhæve dyksaven. hvilken vidunderlig problemløser.
.
Træbord med en plan overflade, placeret på en terrasse. Synlige træårer og samlinger kan ses på bordpladen. En lys træbordplade med en hvid kant, der står udendørs, muligvis bygget med en bordshøvl ifølge indlæggets kontekst. Trægulv i stykker, der ligger op ad en væg på et mønstret gulv, klar til bearbejdning eller montering.

• Synes
Per Karlsson7922
  • Laddar…
rakt09 rakt09 sagde:
ja der findes flere veje til rom:) og med lidt klurighet kan man komme rundt det meste.

en bordshøvl af typen først i video nr 1 er jo god, hvis der er behov for en indsats for at opnå den første plane overflade, og kan som du siger være udformet, så den ikke optager for meget permanent plads. et par rullestøtter gør stor nytte.

dernæst ville jeg igen fremhæve sænkesaven. hvilken vidunderlig problemløser.
.
[billede][billede][billede]
Tak for godt input 👍🏻

Er det kun korte stykker til et skærebræt behøver du ikke en stor afretter. En lille bænkemodel klarer du dig langt med. Tritons lille bænkemodel har fået gode anmeldelser, hvis du vil købe nyt, men mit tip ville være en lille inca, emco eller lignende brugt. De fleste er både afretter og tykkelseshøvl og fylder ikke meget. Du bliver begrænset i, hvor lange stykker du kan køre i afretteren, men er det småting, er det tilstrækkeligt.

• Synes
Per Karlsson7922
  • Laddar…
I Inver sagde:
Er det kun korte stykker til et skærebræt, behøver du ikke en stor tykkelseshøvl. En lille bænkemodel kan du nå langt med. Tritons lille bænkemodel har fået gode bedømmelser, hvis du vil købe nyt, men mit tip ville være en lille inca, emco eller lignende brugt. De fleste er både høvl og tykkelseshøvl og optager ikke meget plads. Du bliver begrænset i, hvor lange stykker du kan køre i retningen, men er det småting, er det nok.
Hej, tak for tipsene. Jeg købte i går en bænkemodel hos Bauhaus, som har fået gode bedømmelser.

https://www.bauhaus.se/maskiner/elverktyg/planhyvel-scheppach-plm1800-1500w

Det er en tykkelseshøvl, men jeg vil forsøge at rette ved at kile op træet i henhold til de film, der er linket i videoen.

• Synes
rakt09
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.